
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,651,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,424,984 |
توسعه دریامحور در سایه اسناد فرادست | ||
نشریه دانشجویی زیست سپهر | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 1، اردیبهشت 1404، صفحه 7-16 اصل مقاله (541.53 K) | ||
نوع مقاله: اسناد فرادست | ||
نویسنده | ||
افشین دانه کار* | ||
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
سنجشهای تاریخی طی 2700 سال اخیر نشان دادهاست تنها در حکمرانیهای قوی و مقتدر، توسعه روابط اقتصادی و سیاسی و حمایت از تمامیت ارضی از طریق دریاهای کشور صورت گرفتهاست و تجاوزهای تخریبگرایانه در طول تاریخ سبب شد ضمن از بین رفتن برخی زیرساختهای دریاپایه در سواحل، تحت تأثیر سندروم ترس از حاشیه، دریاها و سواحل از توجه لازم و کافی برنامهریزان باز بمانند. با این وجود پس از انقلاب اسلامی و بهویژه از برنامه سوم توسعه، توجه به ظرفیتهای اقتصادی، نظامی و محیطزیستی سواحل و دریاها آغاز شد. طرحهای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور هم پیشرانی قوی و موثر در تأمین اطلاعات مکانی مناطق ساحلی و دریایی بودهاست و بیش از 20 سند فرادست و احکام متعدد حاکمیتی، بهویژه سیاستهای توسعه دریا محور (ابلاغیه مقام معظم رهبری) و ظرفیتی که در برنامه هفتم توسعه ایجاد شدهاست، ابزار لازم برای اجرای برنامه یکپارچه و هماهنگ توسعه دریامحور را فراهم نمودهاست و دورهای که درآن بهسر میبریم، بهترین زمان برای توسعه دریامحور در کشور است. امروز توسعه دریامحور، نشانهای از اقتدار ملی و قدرت منطقهای است که نباید از آن غفلت کرد. دریا بخشی از سرزمین است و در برنامهریزی یکپارچه سرزمین (خشکی و دریا) پیش از هر گونه اقدام اجرایی، لازم است برنامهریزی در 6 حوزه، حساسیتسنجی، ظرفیتسنجی، سازگارسازی، پیامدسنجی، بازسازی و احیأ و مشارکتسازی صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد آبی؛ سندروم ترس از حاشیه؛ مدیریت یکپارچه منطقه ساحلی؛ اسناد فرادست؛ دریاهای ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sea-Based Development in Light of National Policy Statement | ||
نویسندگان [English] | ||
Afshin Danehkar | ||
Academic member at the University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Historical assessments over the past 2,700 years shown that economic and political relations have developed primarily under strong and authoritative governance., as well as the safeguarding of territorial integrity through the country's seas. Throughout history, destructive invasions have led to the erosion of maritime infrastructure along the coasts, while the "fear of marginalization syndrome" further diverted planners' attention from adequately prioritizing seas and coastlines. However, following the Islamic Revolution—and particularly since the Third Development Plan—attention to the economic, military, and environmental potential of coasts and seas has gradually emerged. The Integrated Coastal Zone Managements (ICZM) initiatives have played a pivotal role in providing spatial data for coastal and marine areas. Moreover, over 20 National Policy Statement and numerous governmental decrees—most notably the Marine-Oriented Development Policies (issued by the Supreme Leader) and the capacities established under the Seventh Development Plan—have laid the necessary groundwork for the implementation of a coordinated, marine-based development strategy. The current era represents the most opportune time for advancing marine-oriented development in the country. Today, marine-based development stands as a symbol of national sovereignty and regional power—one that must not be overlooked. The sea is an integral part of the national land, and in any integrated spatial planning (encompassing both land and sea), six key domains must be addressed prior to executive action: sensitivity assessment, capacity evaluation, compatibility analysis, impact assessment, restoration and rehabilitation, and stakeholder engagement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blue economy, Fear of marginalization syndrome Integrated coastal zone management, National policy statement, Iran’s seas | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |