تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,589 |
تاثیر دما و ریز ساختار اولیه بر رفتار خستگی فولادهای کربن متوسط حاوی و عاری وانادیم | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 7، دوره 37، شماره 3 - شماره پیاپی 403، آذر 1382 اصل مقاله (451.02 K) | ||
نویسندگان | ||
جعفر قربانی؛ عباس زارعی هنزکی؛ محمد حسین شاه حسینی؛ امید گل محله* | ||
چکیده | ||
امروزه بسیاری از قطعات خودروها بویژه قطعات سیستم تعلیق و دینامیک خودرو از فولادهای میکرو آلیاژی تهیه میشوند. تجربه نشان داده است که دمای این قطعات ضمن تحمل بارهای سیکلی در حین کاربری تا حدود 200 درجه C بالا میرود فولادهای مورد استفاده در ساخت این قطعات می تواند دارای ساختارهای متفاوت از جمله هرلیتی- فریتی، بینیتی، فریتی-مارتنزیتی و چند فازی باشند. در این پژوهش با تکیه بر پتانسیل فولاد سازی داخلی فولادهای میکرو آلیاژ محتوی وانادیم تهیه و جهت ایجاد ریز ساختارهای متفاوت تحت عملیات حرارتی همدمائی متوالی قرار گرفتهاند سپس تاثیر ریز ساختارهای متفاوت بر عمر خستگی در دماهای محیط و 200 درجه C مطالعه شد.نتایج نشان میدهند که عمر خستگی به شدت تحت تاثیر دمای آزمایش، ترکیب شیمیائی و ریز ساختار اولیه قرار میگیرند. افزایش دمای آزمایش باعث بروز پدیده پیرکرنشی و افزایش عمر خستگی بویژه در ریز ساختارهای فریتی-مارتنزیتی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بینیت؛ پیرکرنشی؛ خستگی؛ ساختارهای چند فازی؛ فریت؛ مارتنزیت؛ میکرو آلیاژ؛ وانادیم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
As is well accepted, any heavy duty parts of a vehicle, such as suspension and transmission systems, should be made of special grades of microalloyed steels. In addition the experience shows that the temperature of these parts may locally rise up to about 200 °C. In the present work, relying on the in-house steel making potential, a series of vanadium microalloyed steels were prepared and successively heat treated to obtain different desired multi-phase microstructures. The related fatigue properties were then examined to investigate the effects of material and process variables. The results indicate that the increase of temperature would result in strain aging phenomena and this, in turn, may lead to higher fatigue life in ferrite-martensite dual phase microstructure. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,885 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 915 |