
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,825 |
تعداد مقالات | 73,607 |
تعداد مشاهده مقاله | 134,881,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,287,197 |
معرفی ساختاری جهت پایش جریانهای سرگردان در سیستم حمل و نقل ریلی برقی DC با رویکرد نگهداری بر مبنای وضعیت (CBM) | ||
فصلنامه سیستم های انرژی پایدار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ses.2025.394548.1142 | ||
نویسندگان | ||
هادی علی نیا گردرودباری1؛ سید مصطفی قاضی زاده هاشمی2؛ شایسته ابراهیمی ذاکر* 3 | ||
1دانشجوی دکتری مهندسی سیستمهای انرژی، دانشکده مهندسی انرژی و منابع پایدار، دانشکدگان علوم و فناوریهای میان رشته ای، دانشگاه تهران | ||
2رئیس دانشگاه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران | ||
3دانشکده علوم و فناوریهای میان رشتهای، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
استفاده از ریلهای حرکت به عنوان مسیر برگشت جریان الکتریکی ترنها در سیستم ریلی برقی DC، به علت کوچک بودن مقاومت الکتریکی (ضعف عایقی) بین ریلهای حرکت و زمین و همچنین اختلاف ولتاژ بین ریل و زمین، موجبات نفوذ بخشی از جریان برگشتی ترن را از طریق ریلهای حرکت به زمین زیر ریل فراهم میکند که به جریان نشتی یا جریان سرگردان مشهور است. این جریان باعث ایجاد مشکلات متعددی از جمله خوردگی الکتروشیمیایی و کاهش طول عمر مفید ریلها و تأسیسات فلزی زیرزمینی مجاور خط راهآهن برقی میگردد. خوردگی الکتروشیمیایی ناشی از جریانهای سرگردان در سازههای فلزی رخدادی بلندمدت است و نتایج حاصل از اندازهگیریهای دورهای جریانهای سرگردان نامنظم نمیتواند نمایانگر میزان خوردگی باشد. بنابراین اندازهگیری و پایش مداوم جریانهای سرگردان و بررسی روند تغییرات آنها ضرورتی اجتنابناپذیر میگردد. در این مجال پس از آشنایی با مفهوم پایش وضعیت (CM) و بررسی سیستم نگهداری بر مبنای وضعیت (CBM)، ساختار اهم استانداردهای موجود در این زمینه از جمله استاندارد ISO13374 و استاندارد OSA-CBM مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت با مد نظر قرار دادن چارچوب استانداردهای مورد اشاره، مدلی جهت پایش جریانهای سرگردان در یک سیستم حمل و نقل ریلی برقی DC با رویکرد نگهداری مبتنی بر وضعیت ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان سرگردان؛ پایش وضعیت؛ نگهداری بر مبنای وضعیت؛ ISO13374؛ OSA-CBM | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Structural Framework for Monitoring Stray Currents in DC Electric Rail Transportation Systems Using a Condition-Based Maintenance (CBM) Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Alinia Gardroudbari1؛ Seyed Mostafa Ghazizadeh Hashemi2؛ Shayesteh Ebrahimi Zaker3 | ||
1Ph.D Student, School of Energy Engineering and Sustainable Resources, College of Interdisciplinary Science and Technology, University of Tehran | ||
2Dean of the University, Transportation and Traffic of Tehran Municipality | ||
3College of Interdisciplinary Science and Technology, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
In DC electric rail systems, the use of running rails as the return path for the train’s electric current-due to the low electrical resistance (poor insulation) between the running rails and the ground, as well as the potential difference between the rails and the ground-leads to part of the return current leaking into the ground beneath the rails. This phenomenon, known as stray current or leakage current, can cause various issues, including electrochemical corrosion and a reduction in the service life of rails and nearby metallic underground infrastructure. Electrochemical corrosion caused by stray currents in metallic structures is a long-term process, and the results of irregular periodic measurements of stray currents cannot accurately reflect the extent of corrosion. Therefore, continuous measurement and monitoring of stray currents, along with analyzing their variation trends, is essential. This study explores the concept of Condition Monitoring (CM) and Condition-Based Maintenance (CBM), analyzing the structure of key standards in this field, such as ISO 13374 and the OSA-CBM standard. Finally, considering the frameworks of these referenced standards, a model is proposed for monitoring stray currents in a DC electric rail transportation system using a condition-based maintenance approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Stray current, condition monitoring, condition-based maintenance, ISO 13374, OSA-CBM | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 |