
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,837 |
تعداد مقالات | 73,754 |
تعداد مشاهده مقاله | 135,685,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,696,266 |
بررسی تاثیر فناوری واقعیت افزوده AR و واقعیت های مجازی VR بر قبیله گرایی برند و تعاملات مشتریان (مطالعه موردی: آنلاین شاپ ها و اینستاگرام) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2025.389607.4916 | ||
نویسندگان | ||
حسین رحیمی کلور* 1؛ مهری مقامی دولت اباد2 | ||
1دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیرگذاری فناوریهای واقعیت افزوده (Augmented Reality - AR) و واقعیت مجازی (Virtual Reality - VR) بر تعاملات مشتریان و قبیلهگرایی برند در بستر فروشگاههای آنلاین و شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام شد. در عصر فناوریهای تحولساز، بررسی روابط میان رویکردهای نوین دیجیتال و رفتارهای مصرفکننده حائز اهمیت است. این پژوهش تلاش میکند تا به این پرسش پاسخ دهد که این فناوریهای نوظهور چگونه و تا چه میزان میتوانند در هویتبخشی اجتماعی، تعاملات عاطفی، و وفاداری مشتریان به برندها نقشآفرینی کنند. همچنین، این مطالعه با تمرکز بر بازار ایران، به دنبال ارائه مدلی بومی برای استفاده از این فناوریها در بهبود استراتژیهای بازاریابی دیجیتال و ارتقای ارتباط بین مشتریان و برندها است. روششناسی: تحقیق حاضر از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) بهره گرفته است. در بخش کیفی، برای درک عمیقتر موضوع، از مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۲۰ نفر از خبرگان و مدیران حوزه فروش آنلاین و کاربران حرفهای اینستاگرام استفاده شد. دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و نرمافزار MAXQDA تحلیل گردید. نتایج این بخش، به شناسایی و دستهبندی شاخصهای کلیدی مانند تجربه تعاملی، کیفیت عملکرد، مدیریت ارتباطات برند و عوامل فرهنگی منجر شد. در بخش کمی، دادهها از طریق پرسشنامهای که میان ۳۹۴ نفر توزیع شد، گردآوری شد. تحلیل این دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار SmartPLS3 انجام گرفت تا روابط بین متغیرهای مستقل (فناوریهای AR/VR) و متغیرهای وابسته (قبیلهگرایی برند و تعاملات مشتریان) مورد آزمون قرار گیرد و مدل تحقیق اعتبارسنجی شود. یافتهها: نتایج بخش کیفی تحقیق نشان داد که استفاده از فناوریهای واقعیت افزوده و مجازی زمینهساز تعاملات عمیقتر، تجربه شخصیسازیشده و احساس تعلق به برند است. شرکتها با بهرهگیری از این فناوریها میتوانند برندهای خود را به اجتماعات پرانرژی و پیوندهای عاطفی تبدیل کنند که رابطهای فراتر از خرید و مصرف ایجاد میکنند. از جمله مؤلفههای شناساییشده میتوان به کیفیت عملکرد فناوریها، تجربه کاربری تعاملی، استراتژیهای قیمتگذاری، چارچوبهای مدیریتی و فرهنگی، ابزارهای بازاریابی دیجیتال، و گسترش ارتباطات فردی و اجتماعی اشاره کرد. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که تمامی روابط بین متغیرها از نظر آماری معنیدار بودند؛ بهعبارتدیگر، فناوریهای AR و VR تأثیری مثبت و قابلتوجه بر وفاداری جمعی مشتریان، تعاملات در مراحل مختلف خرید (قبل، حین و بعد از خرید)، و شکلگیری قبیلهگرایی برند دارند، بهویژه در صنایع مرتبط با تجارت آنلاین و شبکههای اجتماعی. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بر نقش کلیدی فناوریهای واقعیت افزوده و مجازی در تحول استراتژیهای بازاریابی دیجیتال تأکید دارند. با استفاده از این ابزارها، برندها میتوانند تجربیات تعاملی و جذابتری ایجاد کرده، احساسات عمیقتری در مشتریان برانگیزند و وفاداری بلندمدت و جمعی آنها را تقویت کنند. این فناوریها نیز تنها ابزارهایی برای تبلیغات نیستند، بلکه بستری برای ایجاد اجتماعات برند و ترویج هویت جمعی کاربران محسوب میشوند. مدل مفهومی ارائهشده در این پژوهش، به کسبوکارها و پژوهشگران آینده ابزارهای عملی ارائه میدهد که به بازنگری در شیوه تعامل با مشتریان و طراحی چارچوبهای نوین بازاریابی کمک میکند. پیشنهادها: پیشنهاد میشود مدیران کسبوکارهای آنلاین استفاده از فناوریهای AR و VR را در طراحی استراتژیهای بازاریابی خود بگنجانند. برای این منظور، تحلیل دقیقتر تأثیرات فرهنگی و اجتماعی این فناوریها در بسترهای گوناگون الزامی است. تحقیقات آینده نیز میتوانند بر واکاوی عوامل تأثیرگذار در پذیرش این فناوریها از سوی کاربران ایرانی، تأثیرات بلندمدت آنها بر رفتار مصرفکننده و همچنین اثربخشی آنها در صنایع و خدمات مختلف تمرکز کنند. علاوه بر این، توسعه چارچوبهای بومیسازیشده برای بهبود کیفیت تجربه کاربر، افزایش سطح تعاملات عاطفی و ارتقای حس تعلق مصرفکنندگان به برند نیز ضروری است. نوآوری پژوهش: این پژوهش با ارائه مدل جامعی که مبتنی بر تلفیق دادههای کیفی و کمی است، | ||
کلیدواژهها | ||
واقعیت افزوده AR؛ واقعیت های مجازی VR؛ قبیله گرایی برند؛ تعاملات مشتریان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the impact of augmented reality (AR) and virtual reality (VR) technologies on brand tribalism and customer interactions (Case study: online shops and Instagram) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Rahimi Kalor1؛ مهری مقامی دولت اباد2 | ||
1University of Mohaghegh Ardabili | ||
2University of Mohaghegh Ardabili | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the impact of emerging technologies, namely Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR), on brand tribalism and customer interactions in online stores and the social media platform Instagram. As digital technologies evolve at an unprecedented pace, businesses are increasingly adopting AR and VR to deliver rich, immersive, and personalized experiences to customers. This research seeks to determine the extent to which these technologies strengthen customer loyalty, foster brand-related communities, and improve engagement with brands across crucial phases of the customer experience cycle: pre-purchase, during purchase, and post-purchase interactions. Methods: The study adopts a mixed-methods research design, combining qualitative and quantitative approaches. In the qualitative phase, 20 industry professionals—including online store managers, digital marketers, and Instagram power users—were interviewed to explore the nuances of AR and VR-enabled customer experiences. Thematic analysis was performed using MAXQDA 2018 to identify key category clusters, refine existing codes, and conceptualize specific variables related to AR and VR utilization. The quantitative phase gathered survey responses from 394 participants, which were analyzed via Structural Equation Modeling (SEM) using SmartPLS software to test the relationships within the conceptual model and evaluate the predictive validity of its constructs. Findings: Findings demonstrate AR and VR significantly boost customer satisfaction, loyalty, and brand tribalism. Enhanced engagement stems primarily from the personalized, interactive, and emotive experiences these technologies create, which foster a sense of belonging to brand communities. AR and VR’s ability to immerse users amplifies emotional connection, motivating customers to exhibit stronger commitment to brands, engage in repeat transactions, and even advocate for the brand among their social networks. Businesses that integrate AR and VR into their customer engagement strategies observe tangible benefits, including increased brand loyalty, customer retention, and profitability. Quantitative results further confirm the statistical significance of relationships within the model, underscoring the role these technologies play in transforming the dynamics of customer-brand interactions across multiple digital touchpoints. Discussion: AR and VR technologies transcend mere novelty in marketing; they represent strategic enablers of enduring emotional bonds between customers and brands. Notably, the scope of brand tribalism extends beyond conventional loyalty mechanisms. It encapsulates the cultivation of shared identities, active participation in brand communities, and emotional reciprocity between brands and customers. By leveraging AR and VR, brands can create ecosystems within which customers perceive themselves not just as purchasers but as integral members of a cohesive tribal collective centered around shared values and experiences. This process is particularly salient in the retail and social media domains, where platforms like Instagram serve as incubators for customer-driven brand narratives, mutual exchange among community members, and the organic amplification of brand value. Implications for Management and Future Research: From a managerial perspective, this research conveys actionable insights for digital marketers, designers, and brand managers seeking innovative pathways to foster closer relationships with customers. Businesses are encouraged to explore AR and VR integration across diverse customer engagement phases, including product demonstration, user feedback systems, and post-purchase customer care. Special attention should be paid to geographically and culturally diverse market segments, as adoption rates may vary significantly in markets characterized by distinct consumer habits, preferences, and socioeconomic factors. Future research should delve into: Assessing the longitudinal impacts of AR and VR on sustained brand tribalism. Exploring comparative adoption trends based on demographic, cultural, and geographic considerations. Customizing AR and VR experiences to suit varying levels of technological aptitude among consumers. Investigating advanced hybrid models combining AR/VR with other emerging technologies, such as Artificial Intelligence (AI) and blockchain. Conclusion: AR and VR technologies are revolutionizing the customer-brand dynamic by transforming consumers into active participants in their brand experiences. They offer businesses unprecedented opportunities to achieve greater customer engagement, loyalty, and long-term profitability. As this study demonstrates, AR and VR enable brands to transcend traditional market interactions, creating environments of shared meaning, emotional reciprocity, and collaborative belonging. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
augmented reality (AR), virtual reality (VR), brand tribalism, customer interactions | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 |