
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,824 |
تعداد مقالات | 73,566 |
تعداد مشاهده مقاله | 134,737,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,235,305 |
غزالی و نگرش عرفانی به پیوستگی دین و سیاست؛ شیوۀ تأویل درونی نزد غزالی | ||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | ||
دوره 15، شماره 2، تیر 1404، صفحه 22-36 اصل مقاله (784.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2025.377338.1712 | ||
نویسنده | ||
طیبه محمدیکیا* | ||
استادیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
غزالی را باید با نقشهای متفاوتش در جهان دانش و سیاست بازشناخت؛ نقشهایی که بسیار تأثیرگذار و تاریخساز بودهاند. تجربههای منحصربهفرد غزالی آثاری ویژه از او دردسترس جهان دانش قرار داده است که گاهی متناقض و ناهمخوان بهنظر میرسد. در این پژوهش پرسش از چندوچون نگاه غزالی متأخر به سیاستورزی مطلوب است. در پاسخ باید گفت او روشی نوین برای فهم معارف دینی و نیز ارتباط دین و سیاست فراچنگ میآورد و توجه به باطن را باید نقطۀ ثقل تغییر نگرش غزالی است که از او چهرهای دیگرگون را به نمایش مینهد؛ سیاست مطلوب غزالی سیاست مبتنی بر «دل» دانست. دلنهادن غزالی در گرو «دل» بهمثابۀ گرانترین بخش جان آدمی، صرفاً کشفی در حوزۀ زیست شخصی نبود، بلکه او کوشید دل را به جهان اجتماع و سیاست راه دهد و از چشم دل به غوغای قدرت بنگرد. پس از آنکه غزالی فقیه جامۀ صوفیانه بر تن پوشید و با هجرت مشهورش از جهان سیاست به انزوای باطن کوچید، رویهای متفاوت مبتنی بر باطناندیشی را در اندیشۀ سیاسی پس از خود در میان اندیشمندان مسلمان بنیان نهاد. غزالی این طرح نو را با ارائۀ تعریفی از توأمانی سیاست و نبوت آغاز کرد و به شرح جایگاه «دل» در شان پیامبری و زمامداری مطلوب همت گمارد. نوشتار پیشرو این مهم را در ارتباط میان سیاست، نبوت و باطنگرایی مطالعه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اندیشه سیاسی؛ دروننگری؛ سیاست؛ عرفان؛ غزالی؛ نبوت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Al-Ghazali’s Mystical Approach to the Interconnection between Religion and Politics: The Method of Esoteric Interpretation | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayebeh Mohammadi kia | ||
Assistant Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Al-Ghazali played diverse and influential roles in the realms of science and politics, leaving a lasting impact on Islamic intellectual history. His unique personal and intellectual experiences led to the production of distinctive works. This paper examines how Ghazali conceives of politics, particularly in light of his transition from jurisprudence to Sufism. The central hypothesis is that Ghazali offers a new framework for understanding religious teachings and the relationship between religion and politics. This transformation marks a shift from an externally oriented political approach to one rooted in introspection and spiritual depth. At the core of this shift lies Ghazali’s emphasis on the “heart” as the most essential aspect of human life. For him, the heart is not merely a personal concern but is deeply intertwined with society and governance. He initiated this new paradigm by proposing a synthesis of politics and prophecy and by articulating the heart’s central role in both prophetic existence and political leadership. This paper explores the significance of the heart in the intersection of politics, prophecy, and esotericism, arguing that Ghazali's Sufi perspective offers a distinct and introspective model of political thought. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Political Thought, Al-Ghazali, Prophecy, Politics, Sufism, Introspection | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
پورجوادی، نصرالله (1381). دو مجدد پژوهشهایی دربارۀ محمد غزالی و فخر رازی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
زرینکوب، عبدالحسین (1353). فرار از مدرسه دربارۀ زندگی و اندیشۀ ابوحامد غزالی. چاپ اول. تهران: سلسله انتشارات انجمن آثار ملی.
عارف القاصی احمد (1989). الفکر السیاسی عند الباطنیه و موقف الغزالی. قاهره.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1283 ق). فضائح الباطنیه. قاهره: الدارالفرمیه الطباعه و النشر.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1333). مکاتیب فارسی. تصحیح و اهتمام عباس اقبال. تهران: چاپخانۀ مجلس- کتابفروشی ابنسینا.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1351). نصیحةالملوک. با تصحیح مجدد و حواشی و تعلیقات و مقدمۀ تازۀ جلالالدین همایی. تهران: انجمن آثار ملی.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1362). المنقذ من الضلال (شک و شناخت). ترجمۀ صادق آیینهوند. تهران: امیرکبیر.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1366). احیاء علومالدین. با ترجمۀ مؤیدالدین محمد خوارزمی (به کوشش حسین خدیوجم). تهران: ربع اول.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1374). میزان العمل (ترازوی کردار). ترجمۀ علیاکبر کسمایی. تهران: سروش.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1380). کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیوجم. تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1993). الاقتصاد فی الاعتقاد. قدم له و علق علیه و شرحه: علی بوملحم. طبعة الاولی. بیروت: دار المکتبة الهلال.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (1998). بدایة الهدایة. علق علیه عبدالحمید محمد الدرویش. بیروت: دار صادر.
غزالی، أبی حامد محمد بن محمد (2000 م). تهافت الفلاسفه. الطّبعة الأولی (1421 هـ). قدّم له و ضبط نصه: احمد شمسالدین. منشورات: محمد علی بیضون. لبنان، بیروت: دارلکتب العلمیة.
قادری، حاتم (1370). اندیشۀ سیاسی غزالی. چاپ اول. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه.
قادری، حاتم (1379). اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران. چاپ چهارم. تهران: سمت.
لائوست، هنری (1354). سیاست و غزالی. ترجمۀ مهدی مظفری. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
محمودی، سید علی (1378). کاوش عناصر نظریۀ دولت در اندیشۀ سیاسی امام محمد غزالی. مجلۀ نامه فرهنگ، 32، 154-167.
واعظی، احمد (1384). درآمدی بر هرمنوتیک. چاپ دوم. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
همایی، جلالالدین (1368). غزالینامه (شرححال و آثار و افکار امام محمد غزالی 450-505 هـ. ق). چاپ سوم. تهران: هما.
Al-Ghazālī, A. H. M. (2001). Deliverance from error and mystical union with the Almighty [Al-Munqidh min al-Dalal] (M. Abūlaylah, Trans.; N. A. R. Rif’at, Ed.; G. F. McLean, Introduction & Notes). Cultural Heritage and Contemporary Change, Series IIA. Islam, Vol. 2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |