
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,614,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,406,388 |
بررسی آثار تحریک غیرتهاجمی مغز (تک و چند جلسهای) بر کارکردهای اجرایی در بازیکنان مبتدی تنیس | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2025.393235.1837 | ||
نویسندگان | ||
حیدر ماجد حنون1؛ علی حیرانی* 2؛ احسان امیری3 | ||
1گروه رفتار حرکتی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشگاه رازی- دکترا | ||
3آزمایشگاه متابولیسم و عملکرد ورزشی ، گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش اثرات تحریک فراجمجمهای با جریان مستقیم، در یک یا چند جلسه، بر کارکردهای اجرایی بازیکنان مبتدی تنیس را بررسی کرده است. روش پژوهش: 27 بازیکن تنیس پسر مبتدی(میانگین سنی 29/0± 29/20) بهصورت دوسوکور و تصادفی به سه گروه: گروه تجربی ۱ (۵ جلسه تحریک آندال)، گروه تجربی ۲ ( ۱ جلسه تحریک آندال) و گروه کنترل (بدون تحریک آندال) تقسیم شدند. تحریک به مدت ۲۰ دقیقه با شدت ۲ میلیآمپر در مناطق M1 و DLPFC اعمال شد. شاخصهای توجه انتخابی، حافظه کاری، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی قبل (پیشآزمون)، بعد از ۵ جلسه (پسآزمون) و ۲ هفته پس از مداخله (یادداری) اندازهگیری شد . برای تجزیهوتحلیلهای آماری، از آزمون تحلیل واریانس مرکب (طرح عاملی ۳×۳( استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین گروههای مداخله در شاخصهای توجه انتخابی و حافظهکاری، در هیچ یک از مراحل ارزیابی تفاوت معناداری وجود نداشت (P> 0.05). بااینحال، گروه تجربی ۱ در آزمون یادداری، بهبودی معنادارتر در شاخصهای بازداری پاسخ (p= 0.018) و انعطافپذیری شناختی (p= 0.14) نسبت به گروه کنترل نشان داد، در حالی که بین سایر گروهها تفاوت معناداری مشاهده نشد (P>0.05). هر دو گروه تجربی در پسآزمون و یادداری، بهبود قابلتوجهی در تمامی شاخصها داشتند. نکته قابل توجه اینکه، گروه تجربی ۱ از پسآزمون تا یادداری، بهبودی معنادار در تمامی شاخصها نشان داد (P<0.05). نتیجهگیری: بهطورکلی، هم تحریک آندال تک جلسهای و هم مکرر، کارکردهای اجرایی را در بازیکنان مبتدی تنیس افزایش میدهند و تحریک مکرر مزایای شناختی پایدارتری را بهمراه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری شناختی؛ بازداری پاسخ؛ بازیکنان تنیس؛ تحریک غیرتهاجمی مغز؛ توجه انتخابی؛ حافظه کاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effects of Non-invasive Brain Stimulation (Single and Multiple Sessions) on Executive Functions in Novice Tennis Players | ||
نویسندگان [English] | ||
heidar hanoon1؛ ali heyrani2؛ ehsan amiri3 | ||
1Department of Motor Behavior and Corrective Exercises, Faculty of Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran. | ||
3Exercise Metabolism and Performance Lab (EMPL), Department of Exercise Physiology, Faculty of Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This research investigates the effects of transcranial direct current stimulation, in one or more sessions, on the executive functions of novice tennis players. Methods: 27 novice male tennis players (mean age 20.29 ± 0.29) were randomly and double-blindly divided into three groups: experimental group 1 (5 sessions of anodal stimulation), experimental group 2 (1 session of anodal stimulation), and control group (no anodal stimulation). Stimulation was applied for 20 minutes at an intensity of 2 mA in the M1 and DLPFC regions. Indicators of selective attention, working memory, response inhibition and cognitive flexibility were measured before (pre-test), after 5 sessions (post-test) and 2 weeks after the intervention (retention). For statistical analysis, a repeated measures ANOVA test (3x3 factorial design) was used. Results: The results showed that there was no significant difference between the intervention groups in the indicators of selective attention and working memory in any of the evaluation stages (P> 0.05). However, experimental group 1 showed a more significant improvement in response inhibition (p= 0.018) and cognitive flexibility (p= 0.14) indices in the retention test compared to the control group, while no significant difference was observed between the other groups (P> 0.05). Both experimental groups showed significant improvement in all indicators in the post-test and retention. Notably, experimental group 1 showed a significant improvement in all indicators from post-test to retention (P<0.05). Conclusion: In conclusion, both single-session and multi-session tDCS enhance executive functions in novice tennis players, with repeated stimulation yielding more durable cognitive benefits. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive flexibility, Non-invasive brain stimulation, Response inhibition, Selective attention, Tennis players, Working memory | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |