
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,876,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,541,328 |
جستاری در مضمون کاربر هنر کامپیوتری بهمنزلهی نقشی فراسوی مخاطب در رویکرد دومینیک مک آیور لوپس | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.388016.667399 | ||
نویسندگان | ||
حامد زمانی گندمانی* 1؛ محمد ستاری2؛ حسن بلخاری قهی3 | ||
1گروه هنرهای تصویری، دانشکده ی هنرهای تجسمی، دانشگاهِ تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه هنرهای تصویری. دانشکده هنرهای تجسمی. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران. تهران. ایران. | ||
3مدیر گروه مطالعات عالی هنر. دانشکده هنرهای تجسمی. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران. تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
این جستار، بنا بر تحلیل و تفسیر بخشی از آرای دومینیک مکآیور لوپس راجع به تصاویر و اشکال هنری جدیدْ و همزمان با توجه به اصول رویکرد پژوهشیاش نگاشته شده است و نشان میدهد که اولاً عامل انسانی چطور میتواند در مقامات مخاطب و کاربر مطالعه شود، و ثانیاً چطور کاربرْ بر پایهی مخاطب و همزمان فراتر از آن است. بخش اول جستار متمرکز است بر نقش مخاطب که خود به دو نوع مخاطب کلاسیک و مخاطب فراکلاسیک تقسیمبندی میشود که دومی بر شالودهی اولی استوار و همزمان فراتر از آن است. بخش دوم نشان میدهد که کاربر بر شالودهی این مخاطبین استوار و همزمان فراتر از آنهاست. نتایج حاکی از این است که مواجههی کاربرْ مواجههای غیرسنتی با یک اثر برهمکنشی کامپیوتری است که مراتبی از درک را شامل است که باعث میشوند کاربرْ بتواند نقشهایی همچون مخاطب، کاشف، بازیکننده، و مجری را نیز ایفا کند. همچنین نتایج نشان میدهد در بحث از مخاطبْ تصویر و بازشناسی سوژه در تصویر محوریت دارد، و در بحث کاربرْ شاهد محوریت درک از طریق برهمکنش با اثری هستیم که نمایشهای متعدد دارد. کمبود نسبی پژوهشهای مبتنی بر فلسفهی تحلیلی، خصوصاً در حوزهی هنرهای تصویری، در ایران نگارش این جستار را موجه میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
مخاطب کلاسیک؛ مخاطب فراکلاسیک؛ دیدن-در؛ کاربر؛ هنر کامپیوتری؛ برهمکنش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Essay in the Computer Art User Theme as a Role Beyond the Audience in Dominic McIver Lopes’s Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamed Zamani Gandomani1؛ Mohammad Sattari2؛ Hasan Bolkhari Ghehi3 | ||
1Department of Visual Arts, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Visual Arts. School of Visual Arts. College of Fine Arts. University of Tehran, Tehran. Iran. | ||
3Head of the Department of Advanced Studies in Art. School of Visual Arts. College of Fine Arts. University of Tehran. Tehran. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This essay is based upon the analysis and interpretation of Dominic McIver Lopes’s approach to pictures and new art forms, and also underlines the underpinning of his view of philosophy of art and aesthetics. It would also both show that how the human agent could be studied as the audience and user, and how the user have some roots in the audience and simultaneously goes beyond. Section I focuses on the audience role that would be parted to classic audience and extra-classic audience, the latter being based upon the former and also beyond it. Section II would prove that user is also is based upon these two roles and surpasses them. The user encounter is with a non-traditional interactive work and includes some orders of appreciation which make the user perform such different roles as audience, discoverer, player, and performer. As long as the theme of audience is concerned, the picture and the process of pictorial recognition is central, and as long as the notion of user is at stake, the appreciation through interaction with a work of possible interchangeable displays would be at the center. The non-traditional encounter includes the traditional as well because the user appreciation is in some way through the basic conceptual and perceptual abilities of the audience. During the non-traditional interactive encounter the user interacts with a work which predetermines the way of producing the displays and the work being appreciated through this interaction. The user has different objects of appreciation which include the possible displays, the work itself and its expressions, meaning, and significance, the user’s ego and her character, the computer art works as a whole and also as an appreciative art kind, and finally the computational interactivity as the medium of this new art. The user appreciation would be an accumulation of the simultaneous appreciation of aforementioned objects and would be definable in such a space. The nature and essence of non-traditional works relatively depend on the possible displays, the materials used in the creation, the artist’s intentions and operations, and the theorizations around the work. Generally speaking, the non-traditional interactive works have a kind of nature some part of which is visible in material form, the other part relatively invisible with roots in the computational interactivity. The user may encounter this kind of works as an audience, and she also may encounter as an user who produces the desired or undesired possible displays, reaches to an appreciation which in turn may be deepen by way of her distancing from the work and thinking about it during the interaction of after, and finally grasps the messages of the work. She also may play as a player with the work as a game and reach the appreciation through playing. Also she may be a performer as a veteran user who knows what the resulted displays would look like and interacts to produce them. Lopes’s long term position implies that the audience has a pictorial static nature and the user an extra-pictorial dynamic one. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
classic audience, extra-classic audience, seeing-in, user, computer art, interaction | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |