
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,622,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,409,756 |
جایگاه فضایل، تعالی و معنویت در درمان و مشاورۀ منطقمحور الیوت کوهن | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1404 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2025.386658.523562 | ||
نویسنده | ||
نرگس نظرنژاد* | ||
دانشیار، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر حاصل پژوهشی در حوزۀ فلسفه کاربردی است و با مشاورۀ فلسفی، به عنوان یکی از روشهای کاربست فلسفه، سروکار دارد. جایگاه فضایل، تعالی و معنویت در درمان و مشاورۀ منطقمحور الیوت کوهن، پرسش اصلی مقالۀ پیشِرو است. (LBTC) زیرمجموعۀ درمان عقلانی-عاطفی-رفتاریِ آلبرت الیس و به تبع آن، زیرمجموعۀ گونۀ عامترِ درمانِ شناختی- رفتاری است. (LBTC) همچنین با روانشناسی مثبتنگر پیوند وثیقی دارد؛ در عین حال، آنچه (LBTC) را از دیگر روشهای مشاوره و درمان متمایز میکند، تأکید آن بر فضایل عقلانی و اخلاقی و پروراندن آرزوی فضیلتمندانه زیستن، در مُراجعان است. کوهن علاوه بر بیان فضایل راهنما، دو مفهوم تعالی و معنویت را نیز در میان میآورد تا نشان دهد که فضیلت، چگونه باعث تعالی مُراجعان میشود و در نهایت امکان برخورداری از تجربهای معنوی را برای آنان فراهم میسازد. بهزعم کوهن، امکان از سرگذراندن تجربۀ معنوی، به یکسان، هم برای مُراجعان دیندار وجود دارد و هم برای مُراجعان غیردیندار. حال اگر مُراجعان، پذیرای فلسفههای دینی باشند، تجربۀ معنوی مُراجعان، تجربهای عمیقا دینی خواهد بود؛ اما اگر مُراجعان، فلسفههای غیردینی را بپذیرند، تجربۀ آزادیبخش آنان، همچنان، تجربهای معنوی است. دادههای اولیۀ پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای گردآوری شده و روش پژوهش، تجزیه و تحلیل عقلانی دادهها است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعالی؛ درمان و مشاورۀ منطق محور؛ فضیلت؛ کوهن؛ معنویت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Virtues, Transcendence, and Spirituality in Elliot D. Cohen’s Logic-Based Therapy and Consultation (LBTC) | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges Nazarnejad | ||
Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Wisdom, Faculty of Theology, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This paper investigates the role of virtues, excellence, and spirituality within Elliot D. Cohen’s Logic-Based Therapy and Consultation (LBTC), situated in the broader domain of applied philosophy. As an outgrowth of Albert Ellis’s Rational Emotive Behavior Therapy (REBT), LBTC exhibits notable affinities with positive psychology but is distinguished by its explicit focus on rational and moral virtues, as well as its commitment to cultivating a desire for virtuous living among clients. Beyond the emphasis on guiding virtues, Cohen introduces the concepts of excellence and spirituality, illustrating how the pursuit of virtue can lead to personal excellence and ultimately open the possibility of spiritual experience. Significantly, Cohen contends that these spiritual experiences are accessible to both religious and non-religious individuals: for religiously oriented clients, spirituality may assume a specifically religious character, whereas for secular or non-religious clients, the experience of liberation retains an inherently spiritual dimension. The primary data for this study derive from a comprehensive review of library sources, and the methodology is grounded in rational analysis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Elliot D, Cohen, excellence, Logic-Based Therapy, spirituality, virtue | ||
مراجع | ||
APA Div. 12, Society of Clinical Psychology, (2017). https://www.apa.org/ptsd-guideline/patients-and-families/cognitive-behavioral
Cohen, Elliot D. (2014). «Logic-Based Therapy to Go, A step-by-step primer on how LBT can work for you«, https://www.psychologytoday. com/us/blog/what-would-aristotle-do/201403/logic-based-therapy-go
Cohen, Elliot D. (2024). «The Spirituality of Logic-Based Therapy», Religions, 15, 92. https://doi.org/10. 3390/rel15010092.
Cohen, Elliot D. (2022). Cognitive-Behavioral Interventions for Self-Defeating Thoughts: Helping Clients to Overcome the Tyranny of «I Can’t». London: Routledge.
Cohen, Elliot D. (2013a). Theory and Practice of Logic-Based Therapy: Integrating Critical Thinking and Philosophy into Psychotherapy, New Castle upon Tyne: Cambridge Scholars Publication.
Cohen, Elliot D. (2013b). Philosophy, Counseling, and Psychotherapy, Edited by Elliot D. Cohen, and Samuel Zinaich, Jr. , Cambridge Scholars Publishing.
Cohen, Elliot D. , (2016). Logic-Based Therapy and everyday Emotions, Copyright © by Lexington Books, Printed in the United States of America.
Cohen, Elliot D. (2007). «The Metaphysics of Logic-Based Therapy«, http://npcassoc.org/docs/ijpp/metaphysics_of_LBT10V3N1.pdf
Cohen, Elliot D. (2004). «Philosophy with Teeth: The Be Wedding of Philosophical and Psychological Practices», International Journal of Philosophical Practice Vol. 2, No. 2, Spring.
Ellis, Albert, (2002). Overcoming Resistance A Rational Emotive Behavior Therapy Integrated Approach, 2nd Edition, Springer Publishing Company, United States of America.
Ellis, Albert, and Debbie Joffe Ellis, (2019). Rational Emotive Behavior Therapy, 2nd Edition, Printed in the United States of America.
Freeman, Arthur, Editor-in-Chief, (2005). Encyclopedia of Cognitive Behavior Therapy, Springer Science + Business Media, Inc. United States of America.
Linley, P. Alex and Stephen Joseph, edited by, (2004). Positive Psychology in Practice, Published by John Wiley& Sons, Inc. , Hoboken, New Jersey.
Lippert‐Rasmussen, Kasper, Kimberley Brownlee and David Coady (2017). A Companion to Applied Philosophy, John Wiley& Sons, Ltd, UK.
Sharma, Anjali, (2016). «Philosophical counseling: A form of applied philosophy«, International Journal of Applied Research, 2 (12): 623-625.
Zinaich, Samuel Jr. (2019). «Cohen on Logic-Based Therapy and Virtues«, International Journal of Philosophical Practice,
Zinaich, Samuel Jr. (2005). ‘Elliot D. Cohen on the Metaphysics of Logic-Based Therapy«, International Journal of Philosophical Practice, https://npcassoc.org/docs/ijpp/Cohen_on_the_Metaphysics_of_Logic-Based_TherapyV3N1.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |