
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,613,904 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,406,218 |
بررسی تأثیر مهارتهای دیجیتالی کتابداران دانشگاهی شهر تبریز بر نگرش آنها نسبت به پذیرش فناوری | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 58، شماره 4، دی 1403، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2025.391234.1771 | ||
نویسندگان | ||
هاشم عطاپور* 1؛ سما پنبه قلعه2؛ رسول زوارقی2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر قصد دارد تأثیر مهارتهای دیجیتالی کتابداران دانشگاهی شهر تبریز را بر نگرش آنها نسبت به پذیرش فناوری مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بوده، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در سه کتابخانه دانشگاهی دانشگاههای تبریز، علوم پزشکی تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود که در زمان انجام پژوهش تعداد آنها ۷۵ نفر بود. با توجه به محدود بودن تعداد افراد جامعه، همه افراد مورد مطالعه قرار گرفتند و نمونهگیری به عمل نیامد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه بود. یافتهها: نگرش کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی شهر تبریز نسبت به پذیرش فناوری با میانگین ۴۲/۴ در سطح بالایی بود. همچنین، مهارتهای دیجیتالی کتابداران با میانگین 71/3 در سطح بالایی قرار داشت. کتابداران در کسب مهارتهای دیجیتالی با چالشهای متعددی مواجه بودند. کمبود فرهنگ فناورانه در میان کتابداران، آگاه نبودن کتابداران نسبت به محیط دیجیتال و الزامات آن و کمبود امکانات فیزیکی و تجهیزات اتصال به اینترنت در کتابخانههای دانشگاهی مهمترین چالش پیش روی کتابداران مورد مطالعه در کسب مهارتهای دیجیتالی بودند. بررسی رابطه بین متغیر نگرش به پذیرش فناوری و مهارتهای دیجیتال کتابداران دانشگاهی تبریز همبستگی مثبت متوسطی را نشان داد که از نظر آماری معنادار بود. بر این اساس، هرچه کتابداران از مهارتهای دیجیتال بالاتری برخوردار باشند، نگرش مثبتتری نسبت به پذیرش فناوریهای جدید از خود نشان میدهند. نتیجهگیری: سطح مطلوب کتابداران دانشگاهی تبریز در مهارتهای دیجیتالی نشان داد که آنها در حال تطبیق خود با تحولات دیجیتالی هستند و این مهارتها را به عنوان یک ضرورت در محیطهای دانشگاهی به رسمیت شناختهاند. همچنین، کتابداران دانشگاهی تبریز به طور کلی آمادگی ذهنی و نگرش مثبتی برای پذیرش و استفاده از فناوریهای جدید در محیطهای کتابخانهای نشان دادهاند. وجود رابطه بین مهارتهای دیجیتالی کتابداران و نگرش آنها نسبت به پذیرش فناوری بر این موضوع تأکید میکند که مهارتهای دیجیتال کتابداران به عنوان یک عامل کلیدی در پذیرش و استفاده موفقیتآمیز از فناوری در محیطهای کتابخانهای عمل میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش فناوری؛ کتابداران دانشگاهی؛ مهارت های دیجیتالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Digital Skills of Academic Librarians in Tabriz on Their Attitudes Towards Technology Acceptance | ||
نویسندگان [English] | ||
Hashem Atapour1؛ Sama Panbehghaleh2؛ Rasoul Zavaraqi2 | ||
1Department of Knowledge and Information Science,, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2Department of Knowledge and Information Science,, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The present study aims to investigate the impact of digital skills of academic librarians in Tabriz city on their attitude towards technology acceptance. Method: The present study is a correlational study, applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection. The population of this research included all librarians employed in the three academic libraries of University of Tabriz, Tabriz University of Medical Sciences, and Islamic Azad University of Tabriz, totaling 75 individuals at the time of the study. Given the limited number of people in the population, all individuals were studied, and no sampling was conducted. The research data collection tool was a questionnaire. Results: The attitude of librarians employed in academic libraries of Tabriz city towards technology acceptance was high with a mean of 4.42. Additionally, the digital skills of librarians were high with a mean of 3.71. Librarians faced multiple challenges in acquiring digital skills. The most significant challenges were the lack of technological culture among librarians, unawareness of the digital environment and its requirements, and the lack of physical facilities and internet connection equipment in academic libraries. The examination of the relationship between the variables of attitude towards technology acceptance and digital skills of academic librarians in Tabriz showed a moderate positive correlation that was statistically significant. Therefore, the higher the digital skills of librarians, the more positive their attitude towards adopting new technologies. Conclusions: The desirable level of digital skills of academic librarians in Tabriz indicates that they are adopting to digital transformations and recognize these skills as a necessity in academic environments. Furthermore, the academic librarians of Tabriz generally have shown a mental readiness and positive attitude towards the acceptance and use of new technologies in library environments. The relationship between librarians' digital skills and their attitude towards technology acceptance emphasizes that digital skills of librarians act as a key factor in the successful adoption and use of technology in library environments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic librarians, Digital skills, Technology acceptance | ||
مراجع | ||
فرزین یزدی، محبوبه؛ برادر، رویا و غائبی، امیر (1397). چارچوب پذیرش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانههای دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 10(3)، 201-224. http://doi.org/10.22055/slis.2019.27671.1543 بکریزاده، حکیم؛ پنا هی، مریم؛ و جمالوندی، بهزاد ( 1403 ). بررسی تأثیر سواد دیجیتال بر یادگیری الکترو نیکی کتابداران دانشگاه پیام نور با نقش واسطهای پذیرش فناوری. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14(1)، 91-110. http://doi.org/10.22067/infosci.2024.85425.1185 اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ دهقانی، مژده؛ سهدهی، مریم؛ نعمتی انارکی، لیلا؛ و حسن زاده، الهه (۱۳۹۱). دیدگاه مدیران کتابخانههای بیمارستانهای آموزشی نسبت به جایگاه فناوری اطلاعات در این کتابخانهها. فصلنامه دانش شناسی، ۵ (۱۹)، ۱-۲۲. دلیلی صالح، ملیحه؛ سلامی،مریم؛ سهیلی، فرامرز؛ و ضیایی، ثریا (۱۴۰۱). نگرش کتابداران دانشگاهی به فناوری واقعیت افزوده. تصویر سلامت، ۱۳(۱)، ۱۸-۳۲. رشادتجو، حمیده (۱۳۹۵). تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر توسعه حرفهای کارکنان با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM)در شرکت کانی کاوان. آموزش و توسعه منابع انسانی،۳(۸) ،۱۲۳-۱۴۱. سجادیان، سیدحسین؛ جلالی دیزجی، علی؛ و موسویزاده، زهرا (۱۳۹۴). بررسی نگرش کارکنان کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه بهکارگیری نوآوریهای فناوری اطلاعات و ارتباطات. هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش،تهران. شهبازی، مهری؛ سهیلی، فرامرز؛ گهواره، نسرین؛ و خاصه، علی اکبر (1403). ویژگیهای شخصیتی کتابداران و ارتباط آن با مهارتهای سواد دیجیتالی در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه. بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 11 (38)، 179-209. https://doi.org/10.22054/jks.2023.70682.1543 شیخ شعاعی، فاطمه؛ و علومی، طاهره (۱۳۸۶). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانههای دانشکدههای فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران. کتابداری و اطلاع رسانی،۱۰(۳)، 9-34. Adekunle, P. A., Omoba, R. O., & Tella, A. (2007). Attitudes of librarians in selected Nigerian universities toward the use of ICT. Library Philosophy and Practice, 9(2), 1-8. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/159/ Antonietti, C., Cattaneo, A., & Amenduni, F. (2022). Can teachers’ digital competence influence technology acceptance in vocational education?. Computers in Human Behavior, 132, 107266. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107266 Bekrizadeh, H. , Panahi, M. and Jamalvandi, B. (2024). Investigating the impact of digital literacy on electronic learning of Payam Noor University librarians with the mediating role of technology acceptance. Library and Information Science Research, 14(1), 91-110. http://doi.org/10.22067/infosci.2024.85425.1185. (in Persian) Bolasco, M. L. O. (2023). Librarians’ digital competencies: Influence on their utilization of emerging educational technologies. British Journal of Multidisciplinary and Advanced Studies. https://doi.org/10.37745/bjmas.2022.0279 Bulugu, P. P., & Tweve, J. T. (2022). The adoption and use of digital literacy among selected libraries in tertiary colleges in Tanzania. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 6(2), 304-309. Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. Esfandiari Moghadam, A., Dehghani, M., Sedehi, M., Nemati Anaraki, L., & Hassanzadeh, E. (2012). Library managers' attitude about the status of information technology in iranian hospital libraries: A comparative study. Journal of Knowledge Studies, 5 (19), 1-22. (in Persian) farzinyazdi, M. , baradar, R., & Ghaebi, A. (2018). A framework for Information and Communication Technology Acceptance at Academic Libraries in Iran: Delphi technique (approach). Studies in Library and Information Science, 10(3), 201-224. http://doi.org/10.22055/slis.2019.27671.1543. (in Persian) Hamad, F., Al-Fadel, M., & Fakhouri, H. (2021). The effect of librarians’ digital skills on technology acceptance in academic libraries in Jordan. Journal of Librarianship and Information Science, 53(4), 589-600. https://doi.org/10.1177/0961000620966644 Husain, S. and Nazim, M. (2015). Use of different information and communication technologies in Indian academic libraries. Library Review, 64(1/2), 135-153. https://doi.org/10.1108/LR-06-2014-0070 Izuagbe, R., Ibrahim, N. A., Ogiamien, L. O., Olawoyin, O. R., Nwokeoma, N. M., Ilo, P. I., & Osayande, O. (2019). Effect of perceived ease of use on librarians’ e-skills: Basis for library technology acceptance intention. Library & Information Science Research, 41(3), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2019.100969 Oyetade, K., Harmse, A., & Zuva, T. (2024). Evaluating students’ willingness to use digital technologies. International Journal of Education and Practice, 12(3), 1027-1039. https://doi.org/10.18488/61.v12i3.3820 Raju, J. (2017). Information professional or IT professional?: The knowledge and skills required by academic librarians in the digital library environment. Portal: Libraries and the Academy, 17(4), 739-757. https://dx.doi.org/10.1353/pla.2017.0044. Ramzan, M. (2004). Does level of knowledge impact librarians’ attitude toward information technology (IT) applications? 2nd International CALIBER-2004, New Delhi, 11-13 February. Rashadatjoo, H. (2016). The impact of information technology acceptance on employees' professional development using the Technology Acceptance Model (TAM) in Kani Kavan Company. Training and Development of Human Resources, 3(8), 123-141. Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations (5th ed.). Newyork: Free Press. Saibakumo, W. T. (2021). Awareness and acceptance of emerging technologies for extended information service delivery in academic libraries in Nigeria. Library Philosophy and Practice, 65(8), 1-11. Sajjadian, S. H., Jalali Dizji, A., & Mousavizadeh, Z. (2015). Studying the attitude of Allameh Tabatabaei University library staff towards the application of information and communication technology innovations. The 8th National Conference and the 2nd International Conference on Knowledge Management, Tehran, Iran. (in Persian) Saleh, M. D., Salami, M., Soheili, F., & Ziaei, S. (2022). Academic librarians' Attitudes towards augmented reality. Depiction of Health, 13(1), 18-32. http://doi.org/10.34172/doh.2022.02. (in Persian) Shahbazi, M., Soheili, F., Gahvareh, N., & Khasseh, A. A. (2024). Personality characteristics of librarians and its relationship with digital literacy skills in public libraries of Kermanshah province. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 11(38), 179-207. http://doi.org/10.22054/jks.2023.70682.1543. (in Persian) Sheikh Shoaei, F., & Olomi, T. (2007). Investigating factors affecting the acceptance of information technology by librarians in libraries of technical faculties of public universities in Tehran. Library and Information Science, 10(3), 9-34. (in Persian) Spacey, R., Goulding, A. and Murray, I. (2004). The power of influence: what affects public library staff's attitudes to the Internet?, Library Management, 25(6-7), 270-276. https://doi.org/10.1108/01435120410547922 Tiemo, PA (2019). Digital technology training among library personnel for effective management of online resources and services in Federal University. International Journal of Applied Technologies in Library and Information Management, 5, 82-93. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |