
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,767 |
تعداد مقالات | 72,893 |
تعداد مشاهده مقاله | 132,144,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,716,966 |
نقش شایستگی ادراکشده در تعدیل اثر تهدید کلیشهای جنسیت بر یادگیری مهارت پرتاب پتانک | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2025.392272.1834 | ||
نویسندگان | ||
زهرا کیامنش1؛ رسول زیدآبادی* 2؛ زهرا استیری1 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2دانشکده علوم ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
مقدمه: تهدید کلیشهای و شایستگی ادراک شده، متغیرهای شناختی_اجتماعی هستند که میتوانند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد شناختی و حرکتی افراد داشته باشند. این پژوهش با هدف بررسی نقش شایستگی ادراک شده به عنوان یک ویژگی روانشناختی توسعه یافته در دوران کودکی در کاهش اثرات تهدید کلیشهای جنسیت بر یادگیری مهارت پرتاب پتانک انجام شد. روش پژوهش: 60 دانش آموز دختر داوطلب با میانگین سنی 99/0±22/13 بر اساس نمراتشان در پرسشنامه شایستگی ادراک شده حرکتی و دریافت یا عدم دریافت تهدید کلیشهای به چهار تقسیم شدند. در طول مرحله اکتساب، شرکت کنندگان 60 پرتاب پتانک را در قالب 10 بلوک شش کوششی انجام دادند. گروه های تهدید کلیشهای در ابتدای هر کوشش و در کوشش سوم (برای یادآوری) دستورالعمل تهدید کلیشهای را به صورت مکتوب دریافت میکردند. آزمون یادداری 24 ساعت بعد از مرحله اکتساب بدون دریافت دستورالعمل تهدید کلیشهای و 10 دقیقه بعد، آزمون انتقال در حضور تماشاگر انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تهدید کلیشهای جنسیت به طور معنی داری یادگیری حرکتی افراد با شایستگی ادراک شده پایین را تضعیف می کند، درحالی که اثر آن بر یادگیری حرکتی افراد با شایستگی ادراک شده بالا معنی دار نبود. نتیجه گیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان میدهد که شایستگی ادراک شده بالا میتواند به عنوان راهبردی جهت کاهش اثرات مخرب تهدید کلیشهای عمل کند. به نظر میرسد افرادی که شایستگی ادراک شده بالایی دارند، بدلیل برخورداری از خودکارآمدی بالاتر میتوانند اثرات منفی تهدید کلیشهای را کاهش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه یادگیری بهینه؛ شایستگی ورزشی؛ افزایش انتظارات؛ باورهای شناختی - اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of perceived competence in moderating the effect of Gender Stereotype Threat on Learning Pétanque Throwing Skill | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra kiyamanesh1؛ rasool zeidabadi2؛ zahra estiri1 | ||
1Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran | ||
2Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background: Stereotype threat and perceived competence are socio-cognitive variables that can greatly impact individuals' cognitive and motor performance. This research aimed to investigate the role of perceived competence, a psychological characteristicthat develops during childhood, in mitigating the effects of gender stereotype threat on the learning of pétanque throwing skills. Method: Sixty female student volunteers, with a mean age of 13.22 ± 0.99 years, were divided into four groups based on their scores on the Perceived Motor Competence Questionnaire and the presence or absence of stereotype threat. During the acquisition phase, the participants executed 60 pétanque throws across 10 blocks of six trials each. The stereotype threat groups received written instructions regarding stereotype threats at the start of each trial and again in the third trial as a reminder. The retention test was conducted 24 hours after the acquisition phase, without the introduction of stereotype threat instructions. Following this, the transfer test took place 10 minutes later in front of an audience. Result: The results indicated that gender stereotype threat significantly impaired motor learning in individuals with low perceived competence, while its effect on motor learning in individuals with high perceived competence is not statistically significant. Conclusion: The findings of the current study suggest that high perceived competence may serve as a strategy to mitigate the harmful effects of stereotype threat. It seems that individuals with high perceived competence can lessen the negative impacts of stereotype threat owing to their increased self-efficacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Optimal learning theory, Sports competence, Enhanced expectancies, Cognitive-social beliefs | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |