
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,770 |
تعداد مقالات | 72,943 |
تعداد مشاهده مقاله | 132,295,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,773,524 |
تأثیر آموزههای مکاتب بودیسم و کنفوسیانیسم بر حقوق عمومی | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1405 اصل مقاله (679.28 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2024.364755.3389 | ||
نویسندگان | ||
حامد سهرابی* 1؛ محمد جواد جاوید2 | ||
1دانشجوی دکتری، حقوق عمومی، پردیس بینالملل ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
گسترش جوامع تشکیل حکومت را به یک ضرورت مبدل ساخته است و حقوق عمومی برای تنظیم روابط متقابل مردم و حکومت متأثر از مکاتب مختلف شکل مییابد. مکاتب بودا و کنفوسیوس تأثیر شایان توجهی در وضع قواعد حقوقی حکومتی و معادلات سیاسی دارند. با تفاوتهایی که به لحاظ فردگرایی در بودیسم و جامعهگرایی در کنفوسیانیسم وجود دارد، بازیگر اصلی در تأمین سعادت جامعه (اعم از مردم یا حکومت) و شیوة مناسب ادارة کشور همواره مورد توجه بوده است. نظر به اینکه مکاتب حقوقی بیانگر ریشهها و هدف حقوق هستند، این مقاله به روش مطالعة کتابخانهای، با بررسی هستیشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی، معرفتشناسی و روششناسی برای شناخت دقیق این مکاتب، بهدنبال پاسخ به این پرسش است که جایگاه حقوق عمومی و یا بهعبارتی، تأثیر آموزهها و اعتقادات مکاتب بودا و کنفوسیوس بر حوزة حقوق عمومی چیست؟ ملاحظه میشود که هر دو مکتب سعادت جامعه را با تأکید بر فضیلتهای اخلاقی و در صورت فترت، با ابزار وضع قانون، نتیجۀ اصلاح حاکمان و حکومت میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
بودا؛ حقوق عمومی؛ حکومت؛ کنفوسیوس؛ مکتب. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The influence of the teachings of the schools of Buddhism and Confucianism on public law | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamed Sohrabi1؛ Mohammad Javad Javid2 | ||
1PhD student, Public Law, Ares International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Prof., Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
the development of societies have turned the formation of government into necessity and public rights to regulate the mutual relations between people and the government, influenced by different schools, find their form. The schools of Buddha and Confucius, have a significant influence on establishing legal rules of government and political equations. with all the differences that exist in terms of individualism in Buddhism and communitarianism in Confucianism, The main actor in ensuring the prosperity of the society (the people and the government) and the way of running the country has been of interest. Considering that schools represent the origins and purpose of law, this article is based on the method of library study, by examining ontology, anthropology, sociology, epistemology and methodology to know these schools in detail. It is looking for an answer to the question of what is the position of public law, or in other words, what is the effect of the teachings and beliefs of the schools of Buddha and Confucius on the field of public law? Obviously, both schools consider the prosperity of the society by emphasizing moral virtues and in the case of disobedience, through law making, as the result of reforming rulers and government. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Buddha, public law, government, Confucius, school. | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
ج) گزارش پژوهشی
د) سایتها
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |