تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,951 |
بررسی و مقایسه میزان توسعه شاخص های خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر گروه سنی 8 سال با مقیاس تورنس با تاکید بر فعالیت های حرکتی | ||
حرکت | ||
مقاله 10، دوره 21، شماره 21 - شماره پیاپی 419، مهر 1383 اصل مقاله (339.34 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر میر حسن سید عامری* | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی و مقایسه میزان توسعه شاخص های خلاقیت در بین دانش آموزان گروه سنی 8 سال با مقیاس پال تورنس با تاکید بر فعالیت های حرکتی است روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و به شکل میدانی اجرا شده است نمونه آماری را 360 دانش آموز که 180 نفر در گروه تجربی 90 دانش آموز پسر و 90 دانش آموز دختر و 180 نفر بقیه به عنوان گروه کنترل و به همان تعداد گروه تجربی به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شدند برای گردآوری اطلاعات نیز از آزمون روا و پایای خلاقیت پال تورنس TCAM برای تعیین شاخص های خلاقیت آزمودنی ها استفاده شد نتایج تحقیق نشان می دهد تفاوت معنی داری در شاخص های خلاقیت سیالی و ابتکار و تخیل بین گروه تجربی و گروه کنترل وجود دارد همچنین دیگر یافته ها نشان می دهد به غیر از شاخص سیالی( روانی ) تفاوت معنی داری بین گروه تجربی با معیار استاندارد تورنس در شاخص های ابتکار و تخیل مشاهده شد | ||
کلیدواژهها | ||
ابتکار؛ بازی؛ تخیل؛ خلاقیت؛ سیالی؛ فعالیت های حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The present study (limed at determining degrees of improvement in creativity factory of’ male and female school children aged 8 with an emphasis on motor activities based on Paul Torrance Scale. The investigation was one of a quasi-experimental nature carried out as a field method. The participants included a random sample of 360 students :180 students of whom (90 males and 90 females) were assigned as the experimental group and the remaining 180 were assigned as the control group with to treatment. Torrance test of Thinking, creativity in Action and Movement (TCAM) as a reliable and valid measure of creativity was applied as the data collection tool to elicite information on creativity factory in the participants. The results manifested a significant differenc between the students in the experimental and control groups in terms of the three main factors of creativity, i.e. imagination, originality and fluency. Further analysis of’ the data implied that except for the fluency facto,; there was a significant difference between the participants in the experimental and control groups in term of’ their originality and imagination based on Standard Torrance Scale. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Fluncy, games, imagination, Motor Activities, Originality | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,386 |