تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,053 |
بررسی میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 33، شماره 1 - شماره پیاپی 451، تیر 1382 اصل مقاله (402.51 K) | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کلدی؛ گیتا عسگری* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی تهران انجام گرفته است. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. روش مطالعه در این پژوهش پیمایشی است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تعدیل شده رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است . جمعیت نمونه شامل 400 نفر از معلمان مدارس ابتدایی در مناطق یک یازده و شانزده تهران بوده است . شیوه نمونه گیری به روش تصادفی سیستماتیک و خوشه ای انجام گرفت. یافته ها نشان می دهد که 5/76 در صد از معلمان مدارس ابتدایی مورد بررسی از شغل خود راضی و یا خیلی راضی بوده حال آنکه 9 در صد ناراضی و یا خیلی ناراضی بوده اند . متغییرهای سطح تحصیلات معلمان و قصد معلمان برای ماندن در موقعیت کنونی شغلی از متغیر های قابل پیش بینی رضایت شغلی معلمان است. جنبه های مربوط به بیشترین میزان رضایت شغلی معلمان شامل خدمت اجتماعی ارزش های اخلاقی خلاقیت فعالتی تنوع و کاربرد توانایی و جنبه های مربوط به کمترین میزان شغلی معلمان شامل جبران سیاست های نظام آموزشی پیشرفت و امنیت شغلی است معلمان در گروه سنی بالاتر سطح تحصیلات بالاتر و در آمد بیشتر و بالطبع منزلت اجتماعی بالاتر از میزان رضایت شغلی بیشتر برخودارند. | ||
کلیدواژهها | ||
امنیت شغلی؛ پیشرفت؛ خدمت اجتماعی؛ دروه ابتدایی؛ رضایت شغلی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This Study was conducted to determine the current Job Satisfaction Level of elementary school teachers in the city of Tehran. The method of study was survey research, and data was collected by questionnaire. A modified version of the Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) was used. Sample included 400 Elementary School Teachers in districts, 1,11 and 16 in Tehran. The findings in this research were as follows:76.5% of elementary school teschers indicated they were either satisfied or very satisfied with their jobs, while 9% were very dissatisfied or dissatisfied. Of the 20 aspects of work measured by the(MSQ), teachers only indicated dissatisfaction with the compensation area. The two demographic variables of educational degree status and teacher’s intent to remain in the current position were found to be predictors of job satisfaction for teachers. There were six areas of teachers’ job satisfaction that produced the most satisfaction in the study. These areas were social service, moral values, creativity, activity, variety, and ability utilization. In this study, teachers were the least satisfied with the areas which included compensation, company policies, advancement, and job security. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
achievement, elemantary School teacher, Job satisfaction, Job Security, Social Service | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,940 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,945 |