![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,932,908 |
مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 33، شماره 1 - شماره پیاپی 451، تیر 1382 اصل مقاله (444.47 K) | ||
نویسنده | ||
سیما شهیم* | ||
چکیده | ||
به منظور انجام این بررسی دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری که در مدارس عاری تحصیل کرده و بر اساس سن و جنس همتا شده و دارای هوش بهر طبیعی بودند از طریق مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی (گرشام والیوت 1990) مورد مقایسه قرار گرفتند این مقیاس دارای دو فرم ویژه ارزیابی والدین و معلمان است . یافته ها نشان می دهد که مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و عادی بر اساس ارزیابی معلمان تفاوت معنی دار ندارد اما والدین کودکان عادی را در زمینه کسب مهارت های اجتماعی در خانه بهتر از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ارزیابی کرده اند و میانگین نمرات کودکان عادی در زمینه همکار ی و مسئولیت پذیری به طور معنی دار بیشتر از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بوده است . افزون بر این کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر از کودکان عادی در خانه داری مشکلات رفتاری هستند و این وضعیت در سه عامل مشکلات رفتاری شامل رفتارهای درونزا و برونزا و پر تحرکی دیده شده است به نظر می رسد کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در محیط مدرسه عادی مشکلات رفتاری بیشتری از کودکان عادی ندارد و در محیط مدرسه از مهارت اجتماعی کافی برخودارند اما در محیط خانه دارای کاستی مهارت های اجتماعی و رفتار نامناسب هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری؛ خانه؛ مدرسه؛ مشکلات رفتاری؛ مهارت اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Two groups of school age children with (LD) and without learning disabilities (NLD) are compared using the parents’ and teachers’ forms of Social Skills Rating Systems. (Gresham & Elliott, 1990). The results revealed that LD and NLD children do not differ on teachers’ ratings of social skills and behavior problems. LD children scored significantly lower than NLD children in parents’ ratings of social skills including responsibility and cooperation. LD children scored higher than NLD children in parents’ raings of behavior problems including externalizing and hyperactivity. LD children have sufficient social skills at school while they lack social skills at home. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Behavior Problems, Home, Learning disability, School, social skill | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,376 |