![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,077 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,932,514 |
بررسی میزان همسویی کتابخانه ها در سازمان دهی موضوعی کتاب ها (با تاکید بر حوزه ایرانشناسی) | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 33، شماره 1 - شماره پیاپی 451، تیر 1382 اصل مقاله (682.47 K) | ||
نویسنده | ||
نرگس نشاط* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر تلاشی است برای مقایسه میزان همگونی فهرست نویسی موضوعی میان فهرست نویسان کتابخانه ملی از یک سو و 12 کتابخانه عمده دانشگاهی و تخصصی تهران از سوی دیگر. یافته ها نشان می دهد که در 75 در صد کتابخانه ها ارزش ناهمگونی موضوعی 60 تا 85 در صد است که بیشترین ناهمگونی متعلق به کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا و پایین ترین آن متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی است. از لحاظ رده های موضوعی ناهمگونی ها میان 13/51 تا 45/ 82 در صد است که میانگین آن به 6/ 70 در صد می رسد بالاترین میزان ناهمگونی در رده فلسفه پایین ترین آنها در رده کلیات بوده است. تعداد سرعنوان های موضوعی تعلق یافته به کتاب ها در رده فلسفه بیشترین و در رده کلیات کمتری است این بدان معنی است که هر چه تعداد موضوع های منتسب به متون افزایش یابد احتمال همگونی آنها کاهش می یابد و این نتیجه یافته های مارکی در سال 1984 را تایید می کند بیش از 50 در صد ناهمگونی موضوعی کتابخانه ها مربوط به ساختار موضوعی است در مجموع می توان گفت که موضوع دهی به کتاب ها د رکتابخانه ها حداقل در جامعه مورد بررسی بسیار ناهمگون و نقاط دستیابی موضوعی به کتاب ها بسیار اندک است که این هر دو به جامعیت و ماهیت نازل در نظام فهرستی نویسی منجر می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایرانشناسی؛ دسترسی موضوعی؛ فهرست نویسی موضوعی؛ همگونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The present study represents an attempt to compare sub. Cataloging consistency between the catalogers of National Library of Iran(NLI) on one side and 12 majors academic and special libraries located in Tehran on the other. The findings indicate that in 75% 01 libraries the subject inconsistency values are 60% to 85%. In terms of subject classes, the inconsistency values come 51.13% to 82.45% which mean goes to 70.6%. The number of subject headings assigned to books in the class of phlilosophy is the most and for class of generalities is the least. It means that whatever the number of assigned terms increases, the probability of consistency decrases. It confirms the Markey findings in 1984. More than 50% of subject inconsistency in libraries belong to the subject sturcture It means that after more than 18 years of access to the “List of Subject Headings”, catalogers may not be adapted with that fOrmal vocabulary control. The mean number of subject headings for each book is 1.6 which means less than 2 subjects access points are provided to retrieve a book. One may ask if titles cannot do this job, and whether this kind of subject analysis and representation is adequate for subject cataloging of books. It can be concluded that term assignments in the Iranian libraries, at least in the population of the present study, are highly inconsistent, and access points to retrieve the relevant books are very few, both of which means low precision and recall in an assumed union catalogue or network. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Consistency, Indexing, Iranian studies, Libraries, Subject access, Subject cataloging | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,000 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 886 |