تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,044 |
بررسی رابطه استدلال صوری آگاهی عاطفی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دانش آموزان مدارس تیز هوش و عادی شهر شیراز | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 33، شماره 2 - شماره پیاپی 453، دی 1382 اصل مقاله (619.52 K) | ||
نویسندگان | ||
فریده یوسفی؛ محمد خیر* | ||
چکیده | ||
اهداف عمده پژوهش حاضر عبارت است از 1) بررسی قابلیت اعتماد دو آزمون ا ستدلال صوری و آگاهی عاطفی در فرهنگ ایرانی 2) مقایسه استدلال صوری و آگاهی عاطفی دانش آموزان مدارس عادی و تیز هوش برای این منظو ر388 دانش آموز تیز هوش و عادی از دبیرستان های شیراز آزمون های استدلال صوری و آگاهی عاطفی را تکمیل کردند یافته ها نشان می د هد که در هر دو گروه دانش آموزان تیز هوش و عادی آزمودنی هایی وجود دارند که از لحاظ استدلال صوری هنوز به سطح انتزاعی نرسیده اند بین دو متغیر استدلال صوری و آگاهی عاطفی همبستگی معنی دار مشاهده نگردید اما بین نمرات هر یک از آمون ه0ای استدلال صوری آگاهی عاطفی با شاخص های پیشرفت تحصیلی همبستگی معنی دار بدست آمد. بررسی قابلیت اعتماد هر دو آزمون استدلال صوری و آگاهی عاطفی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ضرائبی به ترتیب برابر 0/71 و 0/76 بدست داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی عاطفی؛ استدلال صوری؛ پیشرفت تحصیلی؛ رشد شناختی؛ نظریه پیاژه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The main objectives of the present study were to investigate the reliability of the Arlin Test of Formal Reasoning (ATFR) and the Levels of Emotional Awareness Scale (LEAS) in Iranian culture, to compare the ATFR and LEAS in gifted and non-gifted high school students, and to examine the relationships between the ATER, LEAS, and academic achievement. For this purpose, 388 students from gifted and nongifted schools in Shiraz, southern city of Iran, completed the ATFR and LEAS. According to the results, there were participants who showed no evidence of formal reasoning ability in both gifted and non-gifted groups. The correlatin betwen the ATER, and academic achievement, was statistically significant. There was no significant correlation between the ATFR and the LEAS . Moreover, Chronbach alpha coefficeients of the ATFR and LEAS were. 71 and .76 respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
achievement, cognitive development, emotional awareness, formal reasoning | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,749 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,427 |