تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,784,867 |
تاثیر سطح پردازش و دستور عمل و نوع آزمون بر آماده سازی در آ زمون های حافظه | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 33، شماره 2 - شماره پیاپی 453، دی 1382 اصل مقاله (566.47 K) | ||
نویسندگان | ||
مهرداد پژمان؛ محمود ایروانی* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سه عامل سطح پردازش (خطی - معنایی) دستور عمل و نوع آزمون بر آماده سازی د رآزمون های حافظه است با توجه به الگوی پردازش متناسب با انتقال (TAP) و ملاک عمدی بودن بازیابی (RIC) و با توجه به ویژگی های آزمون های تکمیل ستاک واژه و پاره لغت پیش بینی شده است که در موقعیت دستورعمل نهان آْزمودنی ها متفاوت پاسخ دهند آزمودنی ها 80 دانشجوی دوره کارشناسی دوره کارشناسی بودند که به طور تصادفی در هشت گروه آزمایشی قرار گرفتند آزمون های تکمیل پاره لغت و ستاک واژه شامل 40 ماده آماج و 40 ماده پر کننده بودند یافته ها نشان داد که هر یک از سه عامل مورد نظر به طور معنا داری بر آماده سازی تاثیر داشته و بویژه در موقعیت دستور عمل نهان آزمودنی ها به آزمون های مورد نظر یکسان پاسخ ندادند عامل سطح پردازش بر پاره لغت اثر داشت ولی بر تکلیف ستاک واژه تاثیر نداشت همچنین تکلیف پاره لغعت یک آزمون نهان ادراکی خالص نیست و آزمون ستاک واژه با دستور عمل آشکار یک آزمون یادآوری معطوف به نشانه و با دستور عمل نهان یک آزمون نهان ادراکی است | ||
کلیدواژهها | ||
آماده سازی؛ پاره لغت؛ حافظه آشکار؛ حافظه نهان؛ دستور عمل آزمون؛ ستاک واژه؛ سطح پردازش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This research had been examining the effects of three factors- level--of--processing (aphemic-semantic), test instruction (implicit-explicit) and the type of test (word--stem and word-fragment)- on priming in memory tests. On the basis of transfer- appropriate- processing (TAP) model and retrieval intentionality criterion (RIC), and with respect to the characteristics of word stem and word fragment tests, it was predicted that the subjects, in the condition of implicit test instruction, do differently in word stem and fragment tasks. The subjects were 80 university undergraduates, randomely assigned in 8 experimental groups. As expected,each of the three factors had significant effect on priming specifically in implicit condition, the tests were rLot similar: level of processing affected the word fragment, but not the stem. In addition, on the basis of these findings, it can be concluded that word fragment task, is not a pure perceptual implicit test, and word stem under, explicit test instruction, is a cued- recall test, and under implicit test instruction, is a perceptual implicity one. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
explicit memory, implicit memory, level of processing, Priming, test instruction, word fragment, word stem | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,001 |