تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,495 |
تعداد مقالات | 70,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,343,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,560,990 |
بررسی تاثیر علی خودگردانی والدین در خودگردانی تحصیلی دانش آموزان و پیشرفت درسی آنان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 32، شماره 2 - شماره پیاپی 456، دی 1381 اصل مقاله (474.7 K) | ||
نویسندگان | ||
محبوبه فولادچنگ؛ مرتضی لطیفیان* | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیرعلی ارائه خودگردانی تحصیلی توسط والدینح برخودگردانی تحصیلی و پیشرفت درسی دانش آموزان است بدین منظور تعداد 201 دانش آموزان (81 پسر و 120 دختر) از کلاس اول دبیرستان انتخاب و با پاسخگویی به پرسشنامه ارائه خودگردانی توسط والدین (اقتباس از مارتینزپونز 1996) ادراک خود را از تاثیر والدین بر رفتار های خودگردانی خویش نشان دادنحد و همچنین پرسشنامه خودگردانی تحصیلی را نیز تکمیل کردند از میانگین نمرات نهایی دروس ریاضی و ادبیات فارسی به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی استفاده گردید نتایج تحلیل مسیر بیانگر تاثیر مستقیم خودگردانی والدین بر خودگردانی تحصیلی دانش آ موزان و نیز تاثیر مستقیم خودگردانی دانش آموزان بر پیشرفت درسی آنان است همچنین ارائه خود گردانی توسط والدین از راه تاثیر برخودگردانی دانش آموزان بطور معنی داری پیشرفت درسی را تبیین می کند تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که یکی از مولفه های خودگردانی والین یعنی تشویق به عنوان عاملی مهم بعد از خودگردانی تحصیلی در تبیین پیشرفت درسی دانش آموزان محسوب می گردد یافته ها بیانگر راهکارهایی جهت افزایش خودگردانی والدین در برنامه های آموزش خانواده و ارتقا خودگردانی تحصیلی دانش آموزان ا ست . | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ تحلیل مسیر؛ خودگردانی؛ خودگردانی تحصیلی؛ خودگردانی والدین؛ دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of parental inducement of Academic Self-Regulation (ASR) on student’s ASR and their achievement. For this purpose, 201 high school students in grade 1 (81 boys, 120 girls) were used as the sample. These students showed their parceptions of their parents’ influence on their ASR, with answering the PIASR questionnaire . They also answered ASR questionaire. We also used the mean of Farsi and Mathematics scores as the measure of academic achievement. Path Analysis indicated a diret effect of Parental SR inducement on students’ ASR and a direct effect of students’ ASR on achievement. ALSO, parental SR inducement Significantly predicted students’ achievement through mediation of students’ ASR. Besides multivariate regression showed encouragement as one of the most important compoent of parental SR in predicting achievement. These findings have implications for family instruction and for improving ASR. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Self-Regulatin, Parental, Self-Regulation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,944 |