تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,494 |
تعداد مقالات | 70,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,343,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,560,541 |
تحلیل خلاقیت در کودکان معرفی آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 32، شماره 2 - شماره پیاپی 456، دی 1381 اصل مقاله (517.51 K) | ||
نویسندگان | ||
مهرناز شهر آرای؛ ابوالقاسم سیدان؛ ولی ا... فرزاد* | ||
چکیده | ||
کودکان خلاق به د نیا می آیند ولی به گفته تورنس (1962) خلاقیت بسیاری از آنان در حدود ده سالگی افت می کند . در ریشه یابی علل د رمحیط های آموزشی غیر رسمی و رسمی بی توجهی به آموزش و پرورش پویا و خلاق بویژه در سنین پیش دبستانی و دبستانی به عنوان عاملی اساسی مطرح ا ست. در ابعاد مختلف برنامه ریزی اهداف محتوا روش ها و نظام ارزشیابی نقش تربیت کننده به عنوان رکن اصلی نظام تربیتی در ارزشیابی و پرورش خلاقیت جایگاه و ارزش ویژه ای دارد نگرش سازی صحیح و ارتقاء دانش و مهارت های مربیان و معلمان جهت ارزیابی درست و به هنگام کودکان خلاق و فراهم آوردن شرایط مناسب برای پرورش استعداد خلاق در دوران کودکی اهمیتی عمده دارد و باید مورد توجه قرار گیرد در این مقاله دو شیوه غیر رسمی و رسمی ارزیابی خلاقیت با هدف ارتقاء دانش و مهارت مربیان در شناسایی دقیق و به هنگام خلاقیت در کودکان مورد بحث قرار گرفته و سرانجام ازمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس (1981) به طور کامل معرفی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت؛ خلاقیت؛ کودک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Children are born creative, but according to Torrance(1962), the creativity of most of them drops at about the age of ten. In assessing the etiology in formal and informal educational settings, lack of sufficient attention to creative education, especially, at the preschool and primary school level, has been implicated as the main factor. Amongst different dimensions of educational planning, the role of the teacher, as the main and pivatol pillar in evaluation and development of creativity is highly significant. Thus , appropriate attitude building and promotion of the knowledge and skills of the teachers for timely assessment and proper development of creativity, especially during childhood, should be the major goal of education, especially the twenty first century. In this article, first the informal and formal methods of assessing creativity in children has been discussed. Then the major test of creativity for children; namely, Thinking Creatively in Action and Movement(TCAM)by Torrance(1981) is described in detail. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Child, Creativity, Thinking Creatively in Actio and Movement test | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,704 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,184 |