تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,313 |
بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از دانش آموزان نابینا از نظر معلمان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 32، شماره 1 - شماره پیاپی 457، تیر 1381 اصل مقاله (432.96 K) | ||
نویسنده | ||
سیما شهیم* | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رفتارهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان نابینای دوره ابتدایی با استفاده از فرم معلمان مقیاس روش درجه بندی مهارت اجتماعی (SSRS) طراحی شده توسط گرشام و الیوت (1990) برای سه مقطع پیش دبستان دبستان و دبیرستان بوده است و هر فرم دارای دو بخش مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری است در این پژوهش از فرم ویژه معلمان مقطع دبستان استفاده شد جامعه نمونه این پژوهش 62 کودک دختر و پسر 7 تا 15 ساله بودند که در دبستانی ویژه دانش آموزان نابینا در شهر شیراز تحصیل می کردند ممعلمان پرسشنامه را برای این کودکان تکمیل کردند و سپس اطلاعات حاصل از این بررسی تحلیل گردید یافته ها نشان داد که معلمان فراوان ترین مشکلات کودکان نابینا را بی قراری و حواسپرتی قلدری دعوا کردن قطع مکالمه عصبانیت و لج کردن کاستی های مهارت اجتماعی آنان را کنترل خشم انتقاد پسندیده مصالحه در مجادله تعریف مناسب از خود و دیگران گذراندن مناسب اوقات فراغت عکس العمل مناسب در مقابل رفتار غیر منصفانه و کمک به همسالان در انجام تکالیف و نادیده گرفتن سر و صدا گزارش کردند مهارت اجتماعی تابع سن کودک نبود تحلیل عوامل منجر به استخراج عواملی نظیر مقیاس اصلی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموز؛ مهارت اجتماعی؛ نابینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Teachers’ rating of social skills and behavior problems for 62 blind students aged 7 to 15 in grades 1-5 were measured using the teacher form of Social Skills Rating System, SSRS (Gresham and Elliott, 1990). The sample was selected from a school for blind children in Shiraz. The scale consists of two parts: Social Skills and Behavior Problems. The most frequent problems for this group of blind children were: Fidgeting, being distracted easily, threatening or bullying others, fighting, interrupting conversations, getting angry, and having temper tantrums. The most frequent social skill deficits for this group of blind children includes: controlling temper, accepting criticism, compromising in conflict, giving complements, using free time acceptably, responding well when treated unfairly, cooperating with peers, ignoring distractions. Age differences was not significant in this study. Factor analysis lead to factors similar to the original study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blind, social skill, Student | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,737 |