تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,127 |
ضوابط ساماندهی و معیارهای طراحی شهری برای مبادی ورودی شهرها | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 15 - شماره پیاپی 458، مهر 1382 اصل مقاله (1001.32 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر فریدون قریب* | ||
چکیده | ||
در گذشته های نه چندان دور که حد و مرز شهرها توسط دروازده ها مشخص میشد مبادی ورودی به شهر از کیفیت فضایی بالایی برخوردار بود و جزو عناصر شاخص و از ویژگی های بارز هر شهر به حساب می آمد امروزه با گسترش و توسعه شهرها مبادی ورودی آن به مسیرهای سریع السیر برای تردد وسایل نقلیه موتوری تبدیل شده است و زمین های مجاور آنها نیز به کاربری های مزاحم و ناسازگار با محیط اختصاص یافته است که بی نظمی و اغتشاش بصری این فضاها را تشدید می کنند به منظور ساماندهی و تعیین معیارهایی برای طراحی مبادی و ورودی شهر وضعیت موجود مبادی دو شهر با توپوگرافی متفاوت مبادی ورودی محور کاشان قم و جاجرود تهران که اولی در ناحیه ای کوهستانی و جنگل کاری شده ودیگری در دشتی هموار و خشک قرار دارد بررسی گردید سپس با توجه به محدودیت و امکانات بالقوه موجود ضوابط و معیارهایی با استفاده از عناصر مصنوع و طبیعی برای هویت بخشی به این فضاها تدوین شد و کاربری های خدماتی ویژه مبادی ورودی شهر برای آنها پیشنهاد گردید | ||
کلیدواژهها | ||
اغتشاش بصری؛ تسلسل فضایی؛ فضاهای متوالی؛ کاربری های ناسازگار؛ مبادی ورودی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Not long ago when the limits and boundaries of the cities were specified by their gates, the points of entry to the cities had high spatial quality and wereconsidered as significant elements of the city. Due to growth and expansion of today’s cities, the points of entry have given way to express lanes and highways for vehicles passage and, in turn, their surrounding lands are being used for services and businesses which are incompatible with the environment, and are intensifying the visual irregularities of these spaces. In order to determine the criteria for designing the new points of entry to the cities, this research studied the existing points of entry of two cities with different topographic characteristics “the points of entry of Jajroud-Tehran and Kashan-Qom”. The former is located in the mountainous and planted region while the latter is located in a flat and dry valley. Then, with respect to the existing limitations and potential facilities and opportunities, new measures, criteria and standards were developed and proposed to give identity to the aforementioned spaces through using artificial and natural elements and arranging for special services for the points of entry to the city. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Incompatible Uses, Point of Entry, Spatial Serial, Subsequent Spaces, Visual Confusion | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,278 |