تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,772 |
حرفی از جنس زمان | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 12 - شماره پیاپی 460، دی 1381 اصل مقاله (379.33 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر عیسی حجت* | ||
چکیده | ||
مقاله ابتدا نقدی کوتاه خواهد داشت بر تقسیم بندی رایج شیوه های آموزش معماری به دو اردوگاه سنتی و دانشگاهی (آکادمیک) و آنگاه با نگاهی دیگر گونه به شیوه ها و دور های آموزش معماری و با قرار دادن "تعین" و "عدم تعین" به عنوان وجه تمایز به دسته بندی جدید در این میدان دست زده و آموزش معماری را به دو دوران هم گرا و واگرا تقسیم و تعریف خواهد کرد. معرفی گونه های متفاوت آموزش در هر یک از دو دستگاه هم گرا و واگرا و سپس تحلیل و نقد و آسیب شناسی این گونه ها بدنه و ساختار اصلی مقاله را تشکیل می دهد. پایان بخش مقاله اشاره به ناکارآمدی شیوه های کنونی آموزش معماری در ایران و پیشنهاد بازنگری و بازسازی بنیان های فکری - فلسفی این مهم با درک شرایط روز می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ تعین؛ دانشگاهی؛ سنتی؛ عدم تعین؛ معماری؛ هم گرا؛ واگرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The paper first questions the common classification of architectural education into ‘traditional’ and ‘academic’ categories. Through an alternative view on various eras of architectural education, and drawing on their respective determinateness or non-determinateness, the paper classifies all architectural education methods into two (new) universal categories of ‘convergent’ and ‘divergent’ methods. Introduction, analysis, and pathology of the proposed categories form the main body of the paper. The concluding part of the work points at the deficiencies of the current methods of architectural education in Iran and calls for reconsideration and reconstruction of the corresponding intellectual- philosophical bases which are responsive to the circumstances of the day. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic, architecture, Convergent, Determinateness, Divergent, Education, Traditional, Undeterminateness | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,481 |