تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,239 |
تاریخچه کمانچه | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 12 - شماره پیاپی 460، دی 1381 اصل مقاله (392.9 K) | ||
نویسنده | ||
درویش رضا منظمی* | ||
چکیده | ||
کمانچه یکی از سازهائیست که در مشرق زمین سابقه تاریخی مفصل دارد و به خصوص در کشورهای مشرق زمین به کار می رفته است. در ایران قبل از اسلام سازی به نام غژک نظیر آن اکنون در منطقه سیستان و بلوچستان فراوان است در سیستان غژک دارای سیم های فراوان می باشد حتی عده آنها در بعضی موارد به هدف عدد می رسد که در منطقه افغانستان هم دارای قدمت است ساز کمانچه در منطقه لرستان هم دارای سابقه تاریخی است اصولا در لرستان تمام مردمی که به موسیقی علاقمند هستند حتما دارای کمانچه ای در خانه هستند و در آن منطقه کمانچه سازهای فراوانی وجود دارند که نوع کمانچه آنها به صورت بلند گو بوده و دهنه آن پوست و قسمت روبروی کاسه طنین پشت باز است و صدای آن خیلی با قدرت از آن خارج می گردد و معمولا مطرب ها از بلندگو استفاده نمی کنند و حتی در فضای باز هم از آن استفاده نوازندگی می شود. فارابی در کتاب موسیقی کبیر از سازی گفتگو می کند که شبیه غژک است و دارای دو سیم بوده کمان برای به صدا درآوردن آن نداشته نام این ساز رباب است که شعرای متاخر فارابی از آن یاد کرده اند رباب سازی است شبیه طنبور بزرگ شکم و دسته کوتاه و صفحه رویی آن به جای استفاده از چوب که هم اکنون بر روی رباب های فعلی هست از پوست استفاده می کرده اند بیشتر از پوست آهو استفاده می کرده اند (برهان قاطع) کمانچه در لرستان دارای سه سیم بوده که سیم سوم به صورت مضائف به هم می پیچیدند و در قدیم از سیم های برق استفاده می شد. مسعود سعد سلمان در اشعارش از کمانچه یاد می کند و فرخی هم در مورد غژ یا غژک و نزهت اشعاری دارد. هر روزی یکی دولت و هر روز یکی غژ ر روز یکی نزهت و هر روز یکی تار نزهت سازی است شبیه قانون به شکل مربع مستطیل که اختراع آن را به صفی الدین از موی نسبت به می دهند رباب هم در قیم سازی شبیه به کمانچه بوده و در کشور های بلوک شرق به طور فراوان با نامه های گوناگون که تصویر آنها در مقاله موجود است یافت می شود به خصوص در چین و ژاپن و هندوستان مالزی و یوگسلاوی آنگولا و اندونزی برمه کنیا نپال اوگاندا و حتی در عرب و ترک در بیشتر ارکسترهای آنها موجود است و از انها استفاده می شود | ||
کلیدواژهها | ||
ذوات الاوتار؛ ذوات الفتح؛ راوسترون؛ غژ؛ غژک؛ کمان؛ کمانچه کش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The Kamancheh is an Oriental musical instrument with a long history. In pre-Islamic Persia there was a musical instrument from the same family called ghazhak/ghezhak or ghazh/ghezh , also a similar instrument is currently quite common in Sistan and Baluchestan. Ghazhak in Sistan has many, in some cases even up to 17 strings. It also enjoys a long history in Afghanistan. Likewise, Kamancheh in Lorestan has a long history. In fact, most people interested in music in Lorestanare used to have Kamancheh in home. The common Kamancheh in this region has a sound box in the shape of a loudspeaker. Its front face is covered by skin, while its back side is open, resulting in a very loud and strong sound quality. Usually the Motrebs or minstrel musicians don’t use any amplifying devices. It is also played in outdoor quarters. Farabi in his Ketab al-Music al-Kabir refers to an instrument like ghazhak with two strings which is not played by bow. This instrument is called robab , which is also referred to by poets after Farabi. Robab is an instrument almost similar to tanbur , but it is short-necked with a big belly. Its soundboard used to be covered by skin, mostly the skin of deer, while in contemporary robabs it is made of wood. Kamancheh in Lorestan has had three strings, the third of which was doubly twisted. Its strings were also in some cases made of electrical cables. Mas’ud Sad Salman in his poems mentions the kamancheh and Farroki refers to ghazh/ghazhak as well as nozhat. Nozhat is an instrument similar to qanun with a rectangular box, the invention of which is attributed to Safi al-Din Omavi. The old robab resembled the kamancheh. This instrument is highly prevalent in Oriental cultures under various names, photos of which are included in this article. It is especially in use in China, Japan, India, Malaysia, Yugoslavia, Angola, Indonesia, Burma, Kenya, Nepal and Uganda as well as in many Arabic and Turkish ensembles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ghazh, Ghazhak, Kaman (bow), Kamancheh-kesh (Kamancheh-player), Ravastrun, Zawat al-Awtar (chordophones), Zawat al-Nafkh (Aerophones) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,634 |