تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,059,373 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,290,658 |
امکان سنجی ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 19 - شماره پیاپی 464، مهر 1383 اصل مقاله (862.25 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر فریدون قریب* | ||
چکیده | ||
در سال های میانی سده گذشته اغلب شهرسازان و برنامه ریزان حمل و نقل درون شهری اروپا با دیدگاهی اتومبیل گرا. سفرهای درون شهری را برنامه ریزی و شبکه ارتباطی شهرها را بر اساس آن طراحی می کردند. اما در چند دهه اخیر این دیدگاه تغییر یافت و به شیوه شهرسازی انسان گرای گذشته گرایش پیدا کردند. نتیجه این رویکرد به رسمیت شناختن سفرهای پیاده و دوچرخه در شبکه ارتباطی شهرها بود. با گزینش این شیوه سعی شد مشکلات تردد در شهرهای بزرگ از جمله آلودگی های مختلف ناشی از تردد اتومبیل کاهش یابد. در خصوص این هدف ضوابط و معیارهایی نیز ارایه شد که با شرایط آن کشورها کارایی خود را به خوبی نشان داده است. در واقع تدوین این ضوابط بر اساس ویژگی های اقلیمی. اجتماعی و فرهنگی آن کشورها انجام گرفته که تعمیم آن در مکانهای جغرافیایی دیگر جای تعمق و بررسی دارد. در این مقاله امکان سنجی ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه بر اساس شرایط محلی و ویژگی های محدوده هسته مرکزی تهران بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شهرسازی اتومبیل گرا؛ شهرسازی انسان گرا؛ مسیرهای پیاده؛ مسیرهای دوچرخه؛ ویژگی های اقلیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Until 1960’s most of the European urban planners were planning standards for intra city transportation network in a car-friendly manner. But, this point of view has been changed to a people-friendly urban planning, since 1970’s. In this case, they try to plan pedestrian and cycling paths to reduce the bad effects of living in growing-up cities, for example, the air pollution arising from motor vehicles transportation. These standards have been planned in the condition of the European cities. Therefore, they should be developed and sometimes should be changed for other situations. Since non-development intra city transportation system in Iran results in air pollution, traffic and insecurity of citizens, it is needed to use people- friendly urban planning standards for designing pedestrians and cycling paths. But the use of these standards, without understanding the differences between local conditions, cannot lead us to a true answer. For example, in Tehran, these standards must be planned after studying the form of the city, the fabric of it, the volume of the traffic, the weather condition, the socio-cultural condition and the topography of Tehran. In this research, the possibility of comparing the existing standard of planning pedestrian and cycling paths with the structure of the old Tehran has been examined, to lead the urban planning programmers to the people- friendly approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Car-friendly Urban Planning, climatic condition, Cycling paths, Pedestrians path, People-friendly urban planning | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,939 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,855 |