تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,059,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,291,149 |
نقاشان اروپایی در ایران : دوره صفوی | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره 19 - شماره پیاپی 464، مهر 1383 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نویسنده | ||
دکتر یعقوب آژند* | ||
چکیده | ||
ارتباط سیاسی - بازرگانی ایران با ممالک اروپایی در دوره صفوی به خصوص از دوره شاه عباس اول به بعد به ارتباط فرهنگی - هنری نیز انجامید و نقاشان اروپایی در کسوت بازرگان و تاجر از همان اوایل دوره صفوی به ایران آمدند و بعضی از آنها وارد خدمت دربار صفویان شدند. آنها در دربار فنون و تکنیک هنری خود را در دیوار نگاره های کاخ ها و تهیه تابلوهای مستقل به کار بستند و حتی این فنون و اصول را به بعضی از شاهان و شاهزادگان صفوی نیز یاد دادند. نقاشان دربار صفوی هم به فراگیری نقاشی اروپایی از آنها پرداختند . نتیجه و برآمد تمامی این فعالیت ها پدیداری سبکی به نام فرنگی سازی در نقاشی ایران بود. البته گفتنی است که در کنار این نقاشان ورود تصاویر چاپی و گراوورهای اروپایی و نیز تابلو نقاشی های رنگ روغن و مصالح نقاشی اروپایی در پیشبرد سبک فرنگی سازی تاثیری در خور داشت. در این مقاله با ارجاع به اطلاعات جسته و گریخته منابع شماری از این نقاشان اروپایی فعال در دربار صفوی شناسایی شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
فیلیپس آنجل؛ لوکار؛ یان دوهارت؛ یان وان هسلت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The role of European art, and even more to the point, of European artists in seventeenth century Safavid art has yet to be properly evaluated. Principally, this is because there is very little contemporary documentation on the subject, despite the travelers through whose writings we are otherwise so well informed about seventeenth century Isfahan. The Europeans are maddeningly vague and brief their artist countrymen, nevertheless, there are a few references to western European artists practicing in Persia at various times in the seventeenth century that maybe mentioned here, although we must note that they exist, for the most part, as disembodied names to which no relevant oeuvre can at this point be attached. And although Safavid painting of this period was far from ignorant of European art, it has so far rarely been possible to document the precise European source of a composition or a motif in a Safavid painting of this period . In this article we turn to consideration of what European painters contributed to the arts of seventeenth century Isfahan .Knowledge of the European manner of painting also came to Isfahan through the work of several artists trained outside Persia. A painter named Minas is said to have studied with an European. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jan de Hart, Jan van Hasselt, Lokar, Philips van Angel | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,731 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,037 |