تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,827 |
تفکر در طراحی | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 3، دوره 20، شماره 20 - شماره پیاپی 465، دی 1383 اصل مقاله (574.63 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر سید امیر سعید محمودی* | ||
چکیده | ||
زمینه های فکری و قدرت تفکر طراح در حین فرآیند طراحی از جمله مباحثی است که امروزه تحت تاثیر روان شناسی شناخت گرایی مطرح می باشد. گونه های فکر کردن و رویکردهای اتخاذ شده از سوی طراح نقش مستقیمی در فرآیند تفکر سیر از سئوال به جواب داشته و نتیجه آن در محصول طراحی مشهود می باشد. در این بین ضرورت دارد تا مدرسین طراحی و برنامه ریزان آموزشی در رشته معماری با خصوصیات فکر کردن و چگونگی امکان بهره گیری از استعدادهای دانشجویان آشنا شده و در خصوص دستیابی به راه کارهای اموزشی اقدام نمایند. این مقاله ضمن معرفی انواع حالت های فکر کردن بطور عام اقدام به معرفی فکر کردن بطور عام اقدام به معرفی فکر کردن در طراحی بطور خاص می نماید و در انتها نیز با معرفی الگوی تعاملی به اهمیت بهره گیری از این الگو در روش شناسی آموزش طراحی معماری می پردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی تعاملی؛ انواع تفکر؛ تفکر خلاقانه؛ روش شناسی طراحی؛ فرآیند طراحی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The fields of Psychology - in general - and Educational Psychology - in particular - have a great deal to offer architectural educators and students in their search for training and becoming a better problem-solver and designer. Understanding the human nature of thinking and reasoning mechanisms, as the central issue of the design process, makes the major content in this article. This article reviews the subject of “thinking” and all related categories of: “types”, “modes”, and “styles” of thinking with respect to design. The subject of “interactive” model of thinking and design process, as the most comprehensive model of thinking, has been introduced in this article. For this purpose, the Iowa State University’s “Complex Thinking Processes” model - which defines an interaction between “Content/Basic”, “Critical”, and “Creative” thinking - is integrated with a proposed model for design methodology - which introduces an interaction between three stages of “Understanding”, “Idealizing”, and “Presenting”. At the end, some educational recommendations have been made in an attempt to set an educational methodology for Architectural Design education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Design Methodology, Design Thinking Strategies, Interactive Model, Types of Thinking | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,587 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,040 |