تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,409 |
ارزش های زیبا شناسی منبت کاری ایران در دوران شاه طهماسب صفوی | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 20 - شماره پیاپی 465، دی 1383 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نویسندگان | ||
قباد کیانمهر؛ دکتر مجتبی انصاری؛ دکتر محمود طاووسی؛ دکتر حبیب الله آیت اللهی* | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی و معرفی ویژگی های زیبا شناسی منبت کاری سبک صفویه می پردازد . از انجا که منبت کاری صفویان در دوران شاه طهماسب به کمال خود می رسد لذا در این تحقیق آثار منبت شده مربوط به زمان وی به طور مشاهده میدانی مورد تحلیل قرار گرفته است . اصول زیبا شناسی منبت کاری صفویه نه تنها از لحاظ مفاهیم ریشه در باورهای هنرمندان آن دارد بلکه به لحاظ تجسمی نیز توانسته با ایجاد تحولات و ابداعات و وحدت و جاذبه بصری این رشته هنری بیافزاید . این ویژگی نه تنها سبک مذکور را به وجود آورده بلکه می تواند در هر زمان جهت بالابردن کیفیت هنری این رشته بکار آید . هنر منبت کاری ایران در زمان حکومت شاه طهماسب مانند اوضاع سیاسی و اجتماعی آن در طی چند مرحله شکل گرفته و رشد نمود . از این رو می تواند هنر منبت کاری این دوره تاریخی را از نظر میزان رشد و تحولات هنری به سه مقطع زمانی تقسیم نمود . | ||
کلیدواژهها | ||
منبت کاری دوران طهماسبی؛ منبت کاری صفویه؛ منبت کاری ملی ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This essay studies and introduces the aesthetic specifications of safavid style wood carving. Since Safavid wood carving during the period of shah Tahmasp attains its perfection. Therefore in this research the wood carving concerning his era have been analysed on the basis of field observations. Aesthetic principles of Safavides wood carving not only from contexts viewpoints has its own origin in the beliefs of the relevant artisians , But also due to visual circumstances has been able to increase the unit and visual attraction of this artistic field. This specialty has not only created the foregoing style but also it is possible to use it for high quality of this artistic field in anytime. Iran woodcarving art in the reign of Shahtahmasp like political and social situation was grown and formed in several stages. This growth that is observable in executive and drawing of this artform got its peak in three stages so we can devide the woodcarving of Shahtahmasp period into three time sections. That in this article discuss them. The characteristics of this woodcarving art in each of these parts changed and provided the necessary back ground for the next part. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National wood carving of Iran, Safavid wood carving, wood carving of Shah Tahmasp period | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,254 |