تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,989,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,219,784 |
کیفیت آموزش و کارحرفه ای در ایجاد همسازی بین فضا و سازه در معماری معاصر غرب | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 5، دوره 23، شماره 23 - شماره پیاپی 466، مهر 1384 اصل مقاله (700.88 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر افسانه زرکش* | ||
چکیده | ||
انقلاب صنعتی تحولاتی را در آموزش و کار حرفه ای معماری معاصر غرب بدنبال می آورد شامل تقسیم وظایف معمار- ایجاد مدارس تکنیکی تولید مصالح جدید و پر قدرت توسعه علوم و تکنولوژی سازه ای جدایی تئوری و عمل و صرفه اقتصادی .در سایه این تحولات معمار و مهندس سازه هماهنگی لازمه را پیدا نمی کنند و به تبع آن بناهایی ایجاد می شوند که در آنها فضا و سازه منفصل از یکدیگر می باشند.پیامدهای نابهنجار این دو گانگی بحث کیفیت آموزش و کار حرفه ای- معماری برای ایجاد همسازی بین فضا و سازه را بر اساس وضع موجود مطرح می کند.هدف از این مقاله بررسی دقیقتر این موضوع بصورت کاربردی و جلب توجه معماران و مهندسان سازه به کیفیت همسازی فضا و سازه و چگونگی همکاری واقعی میان آنها می باشد.بررسی مبانی ایجاد سازش بین فضا و سازه نتیجه می دهد که همسازی بر پایه معیارهای هماهنگی در معماری و عوامل بوجودآورنده سازگاری در معماری گذشته ایجاد می شود و شامل مفاهیم فضا و سازه و نگرش جامع می باشد.فضای معماری فضایی کیفی است و مبین خصوصیات فضای وجودی انسان می باشد.سازه به مفهوم ترکیبی منسجم از عناصر ساختمانی مقاوم و باربر است که دارای الزاماتی از قبیل قاعده و هندسه می باشد.درنگرش جامع فضا و سازه (و بقیه اجزا) بصورت پیوسته با هم و مرتبط با کل طرح می شوند.همچنین همکاری بین معمار و مهندس سازه (و سایر مهندسین) بر مبنای مفهوم کل انجام می شود و باید مبتنی بر تبادل نظر از ابتدا تا انتهای طراحی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ دوران معاصر؛ سازه؛ فضای معماری؛ معمار؛ معماری غرب؛ مهندسی سازه؛ همسازی فضا و سازه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The industrial revolution event creates changes in the West contemporary architecture in education and professional job including division of architect’s duties, establishment of technical schools, production of new and strong materials, development of structural science and technology, separation of theory and practice, and economy. In this situation, architect and structural engineer cannot link therefore space and structure are formed separately. The abnormal outcome of this separation, propound the subject of the way of education and professional job in architecture for creating compatibility between space and structure based on present condition. This article aims to study this subject more carefully in practical and make architects and structural engineers to pay attention to harmonic point of space and structure and the way of real collaboration between them. The study of bases of creating compatibility between space and structure reveals that unity is created in accordance with criteria of compatibility in architecture and factors creating unity in past architecture. Therefore, compatibility includes “concepts of space and structure” and “total approach”. Architectural space is a qualitative space and expresses the characteristics of human existential space. Structure means a conjunct composition of resistant and load-bearing elements. There are some requirements for structure such as regulation and geometry. In total approach, space and structure (and other elements) are propounded as correlative elements and elements related with “whole”. Also, the cooperation between architect and structural engineer (and other engineers) is based on concept of “whole”. Thus, they must interact from the beginning to the end of design process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
architect, architectural space, compatibility of space and structure, contemporary period (from industrial revolution to present), Education of architecture and structural engineering, Structure, West architecture (architecture of Europe and America) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,517 |