تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,106,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,211,717 |
مدرسه محله : کانون فرهنگی و اجتماعی سازماندهنده محله | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 21 - شماره پیاپی 467، فروردین 1384 اصل مقاله (448.09 K) | ||
نویسنده | ||
مهندس مریم غروی الخوانساری* | ||
چکیده | ||
در معماری امروز گرایش به کالبدهای چند عمکلردی و چند وجهی مجددا مورد توجه قرارگرفته است دیدگاهی که خصوصا در معماری سنتی ما از بدیهیات طراحی بوده است مدرسه از جمله عملکردهایی است که با ویژگی های خاص خود نه تنها پتانسیل مناسبی در پذیرش عملکردهای مختلف دارد بلکه می تواند نقش های متفاوتی در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی ایفا نماید در این مقاله سعی بر آن است که پتانسیل های ویژه مدرسه ای در خدمت محله تحت عنوان مدرسه محله معرفی شده خصوصیاتی نظیر تمرکز منابع و چگونگی مکان یابی بهینه در محله با توجه به نظریه های برنامه ریزی و طراحی شهری مورد بررسی قرار گیرد و مشهصات دیگری نظیر مقطع تحصیلی آن پیشنهاد شود تعیین مکان مناسب برای مدرسه محله تاثیر این مکان یابی بر چگونگی سازماندهی مرکز محله و سلسله مراتب عملکرد های آن و هم چنین تاثیر احداث مسیر پیاده محلی و میدان محلی در جوار مدرسه محله بر شور و سرزندگی محله از موارد پرداخته شده در مبحث نهایی می باشد | ||
کلیدواژهها | ||
دبیرستان؛ محله؛ مدرسه؛ مرکز محله؛ میدان فرهنگی؛ میدان محله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In Contemporary architecture, there is a renewed tendency towards multifunctional architecture, which has been one of the basic principles of our traditional architecture. Schools are among those architectural spaces which with their special departments, have a good potential in undertaking different roles in community. But in our nowadays society, we see high walls surrounding schools that blocks this useful interaction between school and community. In this paper, a model of a school is introduced which, along with its main functions, serves the community in different aspects and Several characteristics of this model school such as resources centralization and its appropriate allocation in community are discussed regarding urban planning and design criteria. Other characteristics such as educational level and gender specification are also considered in this model. Organization of the community center according to the community school location is discussed in the last part. In conclusion, it is suggested that schools not only can play a multidimensional roles in community, but they can also be very effective in reorganization of the community center. They can be considered as the cultural unifier heart of the community center and with allocation of community square and community pedstrain lane in coordinance with community school, it is conceivable that lively spirit of traditional community revive in our societies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Community, Community Center, Community Square, Cultural Square, High- School, School | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,873 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,429 |