تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,488 |
تعداد مقالات | 70,069 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,067,914 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,302,837 |
آموزش معماری و بی ارزشی ارزش ها | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 14 - شماره پیاپی 476، تیر 1382 اصل مقاله (386.85 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر عیسی حجت* | ||
چکیده | ||
ورود جهان به روزگار پست مدرن و کم رنگ شدن تمامی اصول و ارزش های پیشین اعم از سنتی و مدرن و سرکشی حقیرترین باورها و پندارها در برابر اصیل ترین آنها آموزش معماری را در برابر معضلی فلسفی قرار داده است : در روزگار بی ارزشی ارزش ها وظیفه مدرسه معماری چیست و آموزش کدام اصول و مبانی را باید در دستور کار خویش قرار دهد؟ این مقاله ابتدا به تشریح زمینه های لازم جهت تحقق آموزش معماری و نیز پرورش معمار پرداخته و در این رابطه بنیادهای معماری پیشین و معماری امروز ایران را در چهار راستای کارایی پایایی . زیبایی و والایی مورد تحلیل و مقایسه قرار می دهد. آنگاه با تلاشی جهت یافتن پاسخ این سئوال که مدرسه معماری باید معماری بسازد یا معمار ؟ ادامه یافته و ضمن تشریح وظیفه مدرسه معماری در اعطای توانش - دانش و بینش به شاگرد - گذر ا سه منزل تزکیه - تعلیم و حکمت را جهت تربیت معمار پیشنهاد می نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ پایایی؛ پرورش؛ تزکیه؛ تعلیم حکمت؛ زیبایی؛ کارایی؛ معمار؛ معماری؛ والایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The emergence of Post-modern era, and the wane of previously cherished values and principles has confronted architectural education with a crucial problem. What is the mission of the school of architecture at the time of waning values, and the promotion of which principles should be on the agenda? The paper first describes the necessary grounds for: 1) teaching architecture, and 2) educating an architect. In that regard, the fundamentals of the past and present Iranian architectur are analyzed and compared from four viewpoints of utility, firmness, beauty, and exaltedness. Whether the school of architecture should produce architecture or architect is discussed later Emphasizing the importance of the issues of knowledge, skill, and value to be addressed by schools of architecture, the paper proposes the experience of three consecutive stages of purification, training, and wisdom by students during their course of architectural education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
architect, architecture, beauty, Education, Exaltedness, firmness, purification, Training, Utility, wisdom | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,683 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,158 |