![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,861 |
تدوین الگویی برای سنجش نیازهای آموزشی - حرفه ای مروجین کشاورزی در استان فارس | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 7، دوره 33، شماره 2 - شماره پیاپی 493، اردیبهشت 1381 اصل مقاله (731.62 K) | ||
نویسندگان | ||
سید داود حاجی میر رحیمی؛ غلامحسین زمانی* | ||
چکیده | ||
نظر به گسترش علوم کشاورزی و ارائه نوآوری و تکنولوژِی های جدید از سوی محققان و کارشناسان کشاورزی - آموزش ضمن خدمت مروجین کشاورزی به منظور به هنگام نگهداشتن توان فنی - حرفه ای آنان - امری ضروری است . انچه در این روستا مهم به نظر می رسد کیفیت برنامه هاب آموزشی فوق الذکر می باشد اصولا اولین گام و شاید مهمترین مرحله در فرایند برنامه ریزی آموزشی دوره های آموزش ضمن خدمت مروجین - سنجش نیازهای آموزشی - حرفه ای آنان است . چه بازدهی مطلوب این دوره های در گرو اجرای صحیص عملیات بررسی نیازهای آموزشی - حرفه ای است . هدف از تحقیق حاضر معرفی یک روش فراگیر در بررسی - جمع آوری و اولویت بندی نیازهای مذکور می باشد . در این تحقیق پس از مطالعه گسترده نیازهای آموزشی - حرفه ای مروجین کشاورزی به طور نظری مدلی طراحی شد . سپس با استفاده از روشهای کاربردی در تهیه ابزارهای روانشناسی - مدل فوق آزمون گردید . برای دستیابی به این هدف جامعه آماری کلیه مروجین کشاورزی - سرپرستان ترویج و مراکز خدمات کشاورزی و آموزشگران دوره های آموزش ضمن خدمت مروجین کشاورزی بود که از طریق نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای تعداد60 نفر مروج کشاورزی - 30 نفر سرپرست ترویج و 20 نفر مدرس برگزیده شدند . ابزار سنجش دو نوع پرسشنامه مخصوص مروجین - سرپرستان و آموزشگران ترویج بود که اعتبار ظاهری آنها با استفاده از نظرات چهار تن از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و دو تن از کارشناسان مجرب ترویج کشاورزی سازمان کشاورزی استان فارس مورد تایید واقع شد. همچنین جهت تایید پایانی پرسشنامه ها از روش بازآزمایی استفاده گردید نتایج به دست آمده حاکی از آن است که برای تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی - حرفه ای مروجین سرپرستان و آموزشگران در سه بعد اهمیت - دانش و کاربرد نیازهای آموزشی استفاده کرد . همچنین بخش دیگری از یافته های تحقیق نشان می دهد که ضرایب 2-1 -3 به ترتیب برای دیدگاه مروجین - سرپرستان و آموزشگران در خصوص دسته بندی نیازهای مذکور مناسب است . | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حین خدمت؛ آموزشهای حرفه ای؛ مروجین کشاورزی؛ نیاز سنجی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
With regard to the expansion and development of the agricultural sciences and the introduction of so many innovations and new techniques by the researchers and experts in agricultural sciences for agricultural extension agents to be fully equipped with technical and professional abilities, their undergoing some in — service education is urgent. Here, what needs great attention is the quality and the way these educational programs are rendered. Basically, the first step and perhaps the most important phase in the planning process of the educational courses for the in — service education of the agricultural extension agents, is the assessment of their Professional — Educational needs. since the desirable outcome, expected of these courses, depends largely on the proper operations carried out to evaluate these professional — educational needs. The main objective of the present research was to develop a method to inspect, gather and rank the above needs. In this research, first, extensive literature review was carried out to evaluate the models and methods used to assess the extension agent professional needs. Then, by taking Iran’s agricultural extension condition into consideration a comprehensive model was designed to estimate the agricultural extension agents Professional — Educational needs. The instruments for evaluating of the model were constructed. To achieve the goal of the research, target population was the agricultural extension agents, supervisors and instructors of in — service education courses for extension agents. Samples were selected according to two stage random sampling, consisting of 60 extension agents, 30 supervisors and 20 instructors. The research instrument consisted of two questionnaires: one specially made for extension agents and the other for supervisors and extension instructors. The face validity and reliability of the instruments were confirmed by four extension and education experts as well as two experts from agricultural organization of Far Province, along with the use of test — retest method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural extension agents, In-service, Need assessment, Professional training | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 947 |