تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,035 |
بررسی عوامل موثر در افزایش کیفیت پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 13، دوره 33، شماره 2 - شماره پیاپی 493، اردیبهشت 1381 اصل مقاله (348.03 K) | ||
نویسندگان | ||
یوسف حجازی؛ عنایت اله عباسی* | ||
چکیده | ||
بررسی های به عمل آمده که بخش مهمی از تحقیقات کشاورزی کشور را دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشکده های کشاورزی به ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد در قالب پایان نامه انجام می دهند.برای افزایش کیفیت پایان نامه این دانشجویان ابتدا بایستی عواملی که در این افزایش موثر هستند شناسائی و سپس نسبت به ایجاد و یا تقویت آن اقدام نمود.این تحقیق به همین منظور صورت گرفته است.جامعه مورد مطالعه را 70 نفر دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران که نمره پایان نامه آنها 18/5 و بالاتر بوده است تشکیل می دهد.به منظور تعیین همبستگی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده به عمل آمده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که بین کیفیت پایان نامه و 1- میزان دسترسی به منابع علمی 2- توانائی و آشنایی دانشجو در انجام تحقیق و 3- آشنایی با آئین نامه های پژوهش و 4- انجام وظائف کمیته پایان نامه رابطه معنی داری وجود دارد.نتایج حاصله از رگرسیون چند متغیره نشان داد که دو متغیر میزان توانائی و آشنایی دانشجو در انجام تحقیق و انجام وظایف کمیته پایان نامه به ترتیب بیش از سایر عوامل در افزایش کیفیت پایان نامه تاثیر داشته است.با استفاده از آزمون کروسکال والیس بین رشته های دهگانه "آموزشی دانشکده مقایسه به عمل آمد و مشخص گردید نظر دانشجویان گروه های مختلف آموزشی دانشکده در رابطه با تاثیر عوامل مورد بررسی بر روی کیفیت پایان نامه یعنی محتوی پایان نامه یکسان است ولی در مورد قالب و ساختار پایان نامه تفاوت معنی دار بوده است.با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می گردد کمیته پایان نامه در جهت نظارت مداوم امور پایان نامه فعال تر عمل نموده و هماهنگی بیشتری بین اسناد راهنما استاد مشاور و دانشجو ایجاد گردد.به منظور بالا بردن توانائی دانشجویان در استفاده از کامپیوتر روشهای تحقیق و آمار توانائی در تفسیر و تحلیل داده ها که دراین تحقیق جز عوامل مهم و ناثیر گذار بر کیفیت پایان نامه بوده است اساتید متخصص در نظر گرفته شود و به این دروس اهمیت بیشتری داده شود.آشنایی دانشجویان با آئین نامه های پژوهشی دانشکده و همچنین دسترسی به منابع علمی و معرفی متخصصین داخلی و خارجی از دیگر نکات مهم این تحقیق بوده است.معرفی پایان نامه های ممتاز هر گروه در پایان سال تحصیلی و اعمال سیاست های تشویقی برای این دانشجویان از دیگر پیشنهادات این مطالعه بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجوی کارشناسی ارشد؛ ساختار پایان نامه؛ کیفیت؛ محتوی پایان نامه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Research findings show that an important part of the country’s research has been done by the Graduate especially M.S. students. In order to increase the quality of these theses, the first step is to recognize factors affecting the quality of research and then try to improve them. This research was carried out on some students of the agricultural college, Tehran University whose grade in their theses was 18.5 or more out of twenty grade points. According to Spearman correlation coefficient’s results, there is a significant relation between the quality of theses and the following factors. 1) The accessibility of scientific references. 2) The student’s ability and acquaintance with research. 3) Student’s being acquainted with research rules and regulations. 4) Thesis committee performing its duties. The results of multiple regressions show that, the student’s ability and acquaintance with research on the one hand, and the thesis committee performing its duties on the other hand affected increasing the quality of M. S. theses most. A comparison of students’ attitudes in the ten educational fields of the college (Krouskalvalis test) indicates that the attitudes are the same regarding thesis content, hut they are significantly different regarding theses structures. Results indicate that the thesis committees should have a more effective junction and make more concrete coordination among advisers, counselors, and students. Also professional counselors should be invited to participate in committees to improve the ability of students in using computers, research and statistical methods, and finally the analysis of data. The acquaintance of students with research regulations and also accessibility to scientific references as well as access to specialists have been other important factors of importance. Introduction of high-level theses at Graduation ceremonies and use of encouragement policies are other recommendations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Graduate student, Quality, Theses content, Theses structure | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,318 |