تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,623 |
انسان گرایی از دیدگاه فلاسفه تعلیم و تربیت | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، دی 1383 اصل مقاله (513.12 K) | ||
نویسنده | ||
حجه الاسلام و المسلمین یحیی کبیر* | ||
چکیده | ||
این مقاله به بحث در باب انسان گرایی در حوزه تعلیم و تربیت می پردازد. کوشش شده است که در این باب به بنیادهای فلسفی این تفکر و سرآغاز پیدایش آن پرداخته شود گو این که هیچ اندیشه ای بی مدد فلسفه نمی توان نضج بگیرد و تکوین یابد. در این مقاله ابتدا پدیدار شناسی مورد بررسی قرار می گیرد. این تفکر با تاکید بر این مطلب که در شناخت از جهان و پدیده ها باید به دنیای پدیداری و ادراکی هر فرد پرداخت. سرآغاز اندیشه برای آدمی را به میان کشیده است. از آن پس به وجود گرایی می پردازد که با تاکید بر اصالت وجود و تقدم آن بر ماهیت. در واقع اهمیت آدمی را - به عنوان موجودی تاثیر گذار که خود می تواند سازنده خود باشد - در مدار توجهات انسان معاصر قرار داده است. این دو تفکر به عنوان بنیان های فلسفی به ایجاد نیروی سوم یا انسان گرایی به معنای خاص انجامیده که بر مطالعه کلیت آدمی تاکید می کند و بر جنبه های پدیداری و وجودی او صحه می گذارد. مقاله حاضر جستاری است در باب تعلیم و تربیت انسان گرایانه که رهرو و اندیشمندی پر استقامت را می طلبد همه تلاش این تبررسی ارائه کلیتی به نام انسان گرایی است به گونه ای که تمام لایه های تشکیل دهنده آن - به رغم تفاوت ها - به گونه ای منطقی فراهم آمده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت وجود (اگزیستانسیالیسم)؛ اگزیستانس؛ انسان گرایی؛ پدیدار شناسی؛ روان شناسی؛ ساختار گرایی؛ کارکرد گرایی؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This essay argues on Humanism in the erea of education. An attempt has been made to reveal its beginning and basis, asserting that no thought could be constituted and developed without being supported and backed by philosophy. First of all its phenomenology has been scruitinized: this doctrine that necessitates the considering of individual’s phenomenality and self — understanding to visualize his world — cognition has been emphasized. Then we turned to existentialism with the foucus of concern on essentiality and on impressive creature is capable of being self— existent or cause of causes. These two thoughts as philosophical foundations is succeeded by a third power? Which holds humanism in special meaning end? It gives prominence to study the whole man and verifies his existence and phonamanetic aspects. This essay is search for humanitical education suitable a newcomer who takes contemplating a good occasion. All endeavors in this survy is to yield a whole notion called humanism, in such a way that its forming layers composed logically. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Educational philosophers, humanism, Perfect Man, phenomenology | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,923 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,755 |