![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,984 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,742 |
تولی و تبری در شعر ناصرخسرو | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 10، دوره 173، شماره 0 - شماره پیاپی 582، فروردین 1384 اصل مقاله (509.88 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر احمد احمدى* | ||
چکیده | ||
سده پنجم هجری، قرن تلاقی فرهنگهای گوناگون در سرزمینهای اسلامی و نمودار گسترش زبان وادبیات عرب درپی کوششهای دانشمندان اسلام است. زبان عربی ضمن تأثر از فصاحت و بلاغت قرآنی در لفظ و اثر پذیری محتوایی از مفاهیم وگزاره های دینی، در عقیده وگفتار عالمان و شاعران ملل دیگر اثر گذاربوده است. کاربرد الفاظ قرآنی و مفاهیم اعتقادی به ویژه درآثار ادیبان و شاعران، بازتاب خاص یافته است. از جمله شاعران دین مدار در لفظ و معنی، ناصر خسرو قبادیانی شاعر و حکیم نامبردار قرن پنجم هجری است. در این مقاله نویسنده بر آن است که تصویری از دو مفهوم اصیل تولی و تبری در دیوان این ادیب سترگ عرضه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تولی و تبری؛ دین؛ شعر عقیده؛ قرآن؛ نا صر خسرو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The fifth century (A.H.) was the period of the various cultural contacts in the Islamic countries. Hence, the Arabic language and literature was greatly used by different Muslim scientists. Arabic has always been under the direct influence of the miraculous form of the Qur‘anic verses, along with the supreme concepts of the Islamic terms and notions. In this way, Arabic played a very significant part in the ideas and works of the other scholars and poets. One may find many Qur‘anic terms and Islamic concepts in the literary works of this period. Naser Khosrow was one of the great figures of this trend. Therefore, in this research, ii has been tried to present two concepts of “liking” and “disliking” in the poetical works of this massive literary figure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ideological poems, liking and disliking, Naser Khosrow, Religion, the Glorious Qur an | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,891 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,061 |