تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,821 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,912 |
نظریه افعال گفتاری و برخی پیامدهای مهم آن | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 7، دوره 38، شماره 2 - شماره پیاپی 597، خرداد 1384 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نویسنده | ||
محمدعلی عباسیان چالشتری* | ||
چکیده | ||
زبان چگونه از عالم حکایت می کند؟ این پرسشی است که از دیرباز قبل تا کنون مورد علاقه بسیاری از فیلسوفان زبان بوده است از نظر بسیاری از فیلسوفان قرن 20 مانند فرگه راسل و ویتگنشتاین متقدم فهم ساختار زبان روشن کننده واقعیت عالم است به اعتقاد این افراد وظیفه اصلی جمله های اخباری در مقابل جمله های انشایی علاوه بر تعبیر از ماهیاتی معنایی معرفت شناختی به نام قضیه و توصیف یا گزارش از واقعیات امور از روی صدق یا کذب است اما به نظر آستین میان اداهای اخباری و انشایی تمایزی ماهوی وجود ندارد زیرا در هنگام ادای جمله ها اعم از اخباری و انشایی توسط متکلمان زبان افعالی انجام میگیرد افعالی نظیر اخبار توصیف امر نهی در خواست عذرخواهی و وعده این گونه افعال که افعال گفتاری نامیده شده اند دارای انواعی هستند بنابراین به نظر این افراد که به نظریه فعل گفتاری نامیده شده اند دارای انواعی هستند بنابراین به نظر این افراد که به نظریه فعل گفتاری مشهور گردیده است میان اداهای اختباری وانشایی تمایزی ماهوی وجود ندارد زیرا هر ادا دارای جنبه ای انشایی یا قوه غیر کلامی است که نوع فعل گفتاری انجام شده را تعیین می نماید افزون بر آن هر ادا بر روی مخاطب خود دارای تاثیراتی به نامه افعال با کلامی است بر اس اس نظریه فعل گفتاری افعال گفتاری اعم از افعال غیر کلامی و با کلامی تنها تابع قواعد معنی شناسی و معرفت شناسی حاکم بر آنچه متکلم می گوید نیست بلکه بیش از آن به قواعد و فروض حاکم بر نظریه فعل گفتاری نظیر مقاصد و گرایش ها و اعتقادات دو سویه میان متکلم و مخاطب وابسته اند نظریه فعل گفتاری دارای پیامدهای مهم در معرفت شناسی دینی و معنی شناسی است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهد شد | ||
کلیدواژهها | ||
اعتقادات قرینه ای دو سویه؛ فعل با کلامی؛ فعل غیر کلامی؛ فعل کلامی؛ فعل گفتاری؛ قوه غیر کلامی؛ مفاهمه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
How language represents the world'! This is a question has long been a major concern of philosophers of language. Many philosophers, such as, Frege, Russell and the early wittgenstein. thought that understanding the structure of language could illuminate the nature of actual world. They believe that the main business of a declarative sentence, contrary to a performative one, beside expressing an epistemic - semantic entity, which is called "proposition", is to describe, or repor, some state of affairs, which it must do either truly or falsely. But in Austin view there is no substantial distinction between declarative and performative utterances. Since in uttering the sentence we are doing some actions. as well, such as, making statements, descriptions, applications and promises, glvmg orders, offering apologies, and so on. These actions, which arc called speech acts, are of many types. Any utterance has a performative aspect. or illocutionary force, that determines the kind of action which is performed. Moreover, any utterance has some effects on the hearer, which arc called perlocutionary acts. According to speech Acts Theory, speech acts, including illocutionary and perloctionary acts, are not only subjected to semanticand epistemic rules governing what is being said by a speaker, but further they are a matter of governing rules and presumptions of speech Acts Theory, such as the speaker and hearer intentions, their attitudes and the mutual contextual beliefs between them. Speech Acts Theory has some important consequeces and effects on Semantics and Religious Epistemology, which will be discussed shortly in this article. submission and concludes that the end of the faith is to be completely said by whatever from him in another word it means submission by full gladness and not absolute submission. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Communication, Illocutionary act, illocutionary force, locutionary act, mutual contextual belief, perlocutionary act, speech act | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,149 |