تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,904 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,470 |
حقیقت انسان و امکان شناخت آن در مکتب صدرایی | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 12، دوره 37، شماره 4 - شماره پیاپی 628، دی 1383 اصل مقاله (397.65 K) | ||
نویسنده | ||
مرضیه اخلاقی* | ||
چکیده | ||
آشنایی هر انسانی با من خویش و درک آن همواره ذهن بشر را مشغول می دارد زیرا پاسخ آن سبب معنا بخشیدن به زندگی و حیات آدمی می شود. به عقیده صدرالمتالهین حقیقت انسان به دلیلی قابل شناخت نیست و از این رو آنچه را حکما بیان می کنند حقیقت او نیست اگرچه بیانگر ویژگی هایی از انسان است. صدرا راههای رسیدن به این معرفت را بیان می دارد. وی دو گونه تعریف ماهوی ارائه می دهد در تعریف نخست اگر چه همانند فیلسوفان سلف از حیوان ناطق استفاده می کند اما با مبنا قرار دادن مبحث قوه و فعل و حرکت جوهری در روند تعریفی خود از پشینیان فاصله می گیرد. در تعریف دوم به تبعیت از عرفا و کسانی که وی آنان را راسخان در علم می نامد تعریف ماهو انسان را بر اصولی چون وحدت حقیقت وجود و تشکیک در مراتب آن و جامعت انسان از همه عوالم و نشئات وجودی پایه گذاری می کند. مقاله حاضر با نگاه به مبانی قرآنی و وایی انسانشناسی صدرا به بررسی این مساله می پردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
امکان شناخت؛ حقیقت انسان؛ ماهیت انسان؛ مفاهیم معرف انسان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Acquaintance of any man with his "I" and its perception has constantly occupied man's mind, for its correct, accurate answer causes meaningfulness of reality of the life and man's life. In Mulla Sadra's opinion. the reality of man, which is his very rational soul, is unknowable due to some reason and thus what philosophers have declared is not his reality although it expounds some characteristics of man. Mulla Sadra explains ways of achievement of that knowledge. Furthermore, he presents two kinds of essential definitions in first of which, although like previous philosophers using "rational animal", he bases his process of definition upon discussion of potentiality and actuality as well as of substantial motion and thus separates from his predecessors and in the second of which, following mystics and whom he calls "those firmly grounded in knowledge", he founds man's natural definition upon principles of unity of the reality of existence and gradation of its levels as well as comprehensiveness of man in relation to all existential worlds and rcalms. Having taken Quranic, traditional foundations of Mulla Sadra's anthropology into consideration, the present essay deals with the said subject. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
concepts defining man, man's quiddity, possibility ofknowing, reality of man | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,810 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,402 |