تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,244 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,935 |
ساز و کار تفسیر محکم و متشابه از دیدگاه معرفتشناسی کلامی | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 36، شماره 5 - شماره پیاپی 728، اسفند 1382 اصل مقاله (413.59 K) | ||
نویسنده | ||
ناصر گذشته* | ||
چکیده | ||
سه اصطلاح محکم متشابه و تاویل ( تفسیر) تعبیرهایی قرانیند دانشمندان مسلمان از دیرباز هم بر سر تبیین معنای آنها و هم در مورد تعیین مصداق این مفاهیم با یکدیگر اختلاف نظر دارند محمد حسین طباطبایی در تفسیر المیزان 16 نظر مختلف را درباره تفسیر اصطلاحات محکم و متشابه آورده و یک به یک همه را رد کرده و در نهایت نظر هفدهمی را درباره این مساله ارائه کرده است وی ملاکی برای تعیین اینکه کدام آیه محکم و کدام متشابه است به دست نداده این مقاله در پی عرضه کردن نظریه جدیدی از این امر نیست بلکه بحث در اینجا معطوف به معرفت درجه دوم است به عبارت دیگر با ریشه یابی مبانی معرفتی هر مفسر در آیات مربوط به خداشناسی سعی شده است تا تناسب آن مبانی باجدولی که از آیات محکم و متشابه ارائه کرده اند نشان داده شود حاصل پژوهش این است که کسانی که به الهیات تنزیهی باور دارند طبعا آیات تنزیهی قرآن را محکم و آیات تشبیهی را محکم و آیات تنزیهی را متشابه میگیرند هر دو گروه نیز برای یکسان سازی اطلاع هندسه معرفتی خود آیات به زعم خود متشابه را به گونه ای تفسیر یا تاویل می کنند که با ایات به زعم خود محکم همساز بشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اهل تشبیه؛ اهل تنزیه؛ تاویل؛ تفسیر؛ متشابه؛ محکم؛ معرفت شناسی کلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The three expressions of muhkan (explicit), mutash?bih (ambiguous) , and ta‘wil ( hermeneutic interpretation) are Qur’anic terms and since long ago Muslim exegetes have had different views concerning thier meanings and extensions. In his Tafsir al- miz?n, Muhammad Hossein T?b?t?ba’i refers to 16 views concerning the meaning of muhkam and ,mut?shabih and disagrees with all of them. Instead, he poses the 17th view without referring to any criterion in this regard. This article does not intend to offer a new interpretation of this verse, for this issue is a secondary study. Put in other words, by studying the epistemic foundations of each exegete concerning those verses on God, the author tries to show their relationship. The conclusion of this research is that those who believe in tanzih ( declaration of incomparability) theology, consider the tanzihi verses of the Qur’an as explicit and the tashbihi verses as ambiguous. On the contrary, those who believe in tashbihi theology consider tashbihi verses as expilicit and tanzihiverses as ambiguous. Both parties try to interprete ambiguous verses in a way to be in harmony with expilicit verses so as to bring about uniformity in the geometry of their epistemic views. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ambiguous, Explicit, Interpretation, ta’wil, theological epistemology, the people of ambiguous verses, the people of tanzih (incomparability) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,031 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,120 |