تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,480 |
تعداد مقالات | 70,034 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,016,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,250,369 |
شهود در درک و آفرینش اثر هنری | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 9، دوره 25، شماره 25 - شماره پیاپی 749، خرداد 1385 اصل مقاله (159.28 K) | ||
نویسنده | ||
طلایه رویایی* | ||
چکیده | ||
چکیده: این مقاله در جستجوی چگونگی نقش شهود در آفرینش و شکل گیری اثر هنری ابتدا با تحلیل نطرات «هانری برگسون» درباره شهود و هنر در پی پاسخ به این سؤال بر می آید که آیا اثر هنری محصول تفکر است یا کشف و شهود؟ در این راستا عقاید شهود باورانه در فلسفه هنر همچون نظرات «کروچه» و «کالینگوود» مطرح می شود که به مسائلی نظیر شناخت نمادین در مقابل شناخت شهودی، فرانمود عاطفی در مقابل فرانمود تخیلی و تفاوت آفرینش و درک هنر با فعالیت عقلی محض می پردازد. از طرفی با ردیابی خاستگاه و عملکرد شهود در سه حوزه ی اثر – هنرمند – مخاطب، که هر یک به عنوان سرچشمه های اثر هنری محل اختلاف هستند، به مبحث شهود در ادراک اثر هنری از جانب مخاطب می رسیم که با توجه به هرمنوتیک مدرن و نظریه دریافت و همینطور دیدگاه« آیزر» درباره دانش علائم، ابهام معنایی و آشنایی زدایی، روند شهود از هنرمند تا اثر و از اثر تا مخاطب مورد تحلیل قرار می گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شهود؛ سرچشمه های اثر هنری (اثر؛ هنرمند؛ مخاطب)؛ فرانمود تخیلی؛ دانش علائم. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this Article the main discussion is about the role of intuition in creating and forming artwork."Bergson's" philosophy of art more than other philosophies discusses about the intuition. By analizing “Bergson’s” views about intuition and art we seek to answer this question: whether art work is produced by thought or intuition ? In order to finding answer the intuitional believes of “Croce”and “Colingwood” in philosophy of art is concerned which deals with the subjects such as: symbolic knowledge versus intuitive khowledge, emotional expression versus imaginative expression and the difference between the artistic creation and understanding with pure rational activities . On the other hand by presenting a brief discussion about the function and origin of intuition in understanding artworks, we deals with three main art’s fileds: artwork artist’ reader (adresee), . which are in challenge as the origin of artwork . By considering the modern hermenutic , reception theory of meaning , and the “Iser’s” view on knowledge of signs (traces), meaning ambiguity and defamilirization, we try to analize the process of intuition from artist (Autor) to artwork and from artwork to reader(adresee). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
intuition, origins of artwork (artist, artwork, reader), imaginative expression, knowledge of sign | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,344 |