تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,661 |
بررسی هزینه ها ومقایسه ی کیفیت آموزش تربیت بدنی در نظام آموزش از راه دور وحضوری | ||
حرکت | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 8 - شماره پیاپی 855، تیر 1380 اصل مقاله (605.53 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر ابوالفضل فراهانی* | ||
چکیده | ||
آموزش از راه دور ،نظام نوین آموزشی است که کشورهای مختلف ،بنا به مقتضیات محلی، فرهنگی واجتماعی خود، از آن در رشته ها وسطوح مختلف آموزشی بهره مند شده اند. موضوع کیفیت آموزشی فراگیران آموزش از راه دور واقتصادی بودن این نظام آموزشی در مقایسه با آموزش حضوری ،یکی از مسائل مهم ومورد بحث متولیان آن است. این مقاله به بررسی هزینه ها ومقایسه ی کیفیت آموزش تربیت بدنی درنظام حضوری وراه دورایران می پردازد.دراین مطالعه، همبستگی وتاثیر رفتار ورودی توسط دو متغیر نمره ی نظری وعملی آزمون ورود به دانشگاه‹کنکور› ومعدل دیپلم متوسطه با کیفیت آموزشی بررسی شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که در رشته ی تربیت بدنی در دوره ی اول پذیرش دانشجو سرانه ی آموزشی نظام از راه دور 2/5 برابر بالاتر از آموزش حضوری بوده است.هزینه اموزش از راه دور،تحت تاثیر تعداد دانشجو قرار دارد وبا افزایش تعداد فراگیران ،سرانه ی آموزشی به شدت کاهش می یابد. با پذیرش455 نفر،سرانه ی دو نظام تقریباً همسطح است وبا بیش ازاین تعداد،سرانه ی آموزش از راه دور کاهش می یابد. دربخش مقایسه کیفیت آموزشی ،مشخص شد که دانشجویان نظام از راه دور با پیشینه ی علمی ضعیف تری وارد دانشگاه می شوندکه این تفاوت از نظر آماری معنی دار است .به علاوه ،بین پیشینه ی علمی وکیفیت آموزشی همبستگی مثبت ومعنی داری وجود دارد.نتایج نهایی پژوهش نشان می دهدکه به رغم بالاتر بودن نمرات رفتار ورودی دانشجویان حضوری، دانشجویان نظام ازراه دوردردروس نظری با ماهیت علوم انسانی وعلوم پایه از کیفیت آموزشی بالاتری برخوردارند . | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش از راه دور؛ آموزش حضوری؛ تربیت بدنی؛ کیفیت آموزشی؛ هزینه ی آموزش ویادگیری مستقل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Distance education is a modern education mode which is used by different countries in different courses and levels according to their local, cultural and social situations. The quality of eductional function of distance learners in comparison with conventional mode is an important subject among the authorities of this educational mode. This paper studies the educational function of physical education students in conventional and distance education modes in Iran.This is a semi-empirical study whose statistical population was physical education majors in 1999. The data were collected through eight close - ended questionnaires (240 questions) and a questionnaire on educational self-concept. Educational background of the subjects were gathered through Organization of Assessment. In addition to, correlation and effect of entry requirements with educational behavior have been considered by three variables: theoretical and practical score the National University Entrance Examination of high school GP A and also education self-concept. The research findings indicated that in the first intake of the physical education program, the per capita cost in distance education mode was 5.2 times that of conventional education. The cost of distance education is affected by the number of student, and as the number increases the per capita cost decreases with the same intensity. With the admission of 455 students. the per capita cost of both systems is the same, but it decreases for more enrollment. The ultimate results of the study indicated that despite the superiority of conventional students entry requirements, they had poorer functions as compared with distance students in theoretical courses of humanities and basic sciences. In practical courses no meaningful statistical difference was observed between the two groups. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conventional Education, Cost of Education, Distance Education, Independent Learning, physical education, Quality or Education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,273 |