![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,733 |
مقایسه ادراک لیاقتهای شناختی واجتماعی در دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین‘دیرآموز وعادی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 872، تیر 1380 اصل مقاله (550.97 K) | ||
نویسندگان | ||
احمد به پژوه؛ بهروز سلیمیان* | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ادراک لیاقتهای شناختی واجتماعی در سه گروه از دانش آموزان پایه اول دبستان بود.سه گروه آزمودنی به طریق نمونه گیری تصادفی به تعداد سی و پنج نفر در هر گروه انتخاب شدند.گروه اول را دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین‘گروه دوم را دانش آموزان دیرآموز جایابی شده در کلاس های ویژه در مدارس عادی و گروه سوم را دانش آموزان عادی تشکیل میداد.ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس تصویری ادراک لیاقت و پذیرش اجتماعی هارتر وپایک (1984)بود که به طور انفرادی برای یکایک آزمودنی هااجرا شد. این مقیاس شامل چهارخرده مقیاس لیاقت شناختی‘لیاقت جسمانی‘پذیرش توسط همسالان وپذیرش توسط مادر است .نتایج به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد:الف)دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در چهار خرده مقیاس مورد بررسی‘به طور معناداری نسبت به دانش آموزان عادی از ادراک لیاقت خود و پذیرش اجتماعی پایین تری برخوردار بودند؛ب)دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در مقایسه با دانش آموزان دیرآموز تنها در دو خرده مقیاس لیاقت شناختی و پذیرش توسط همسالان به طور معناداری ادراک پایین تری از خود نشان دادند؛ج) بین دانش آموزان دیرآموز ودانش آموزان عادی از نظر نمره کل در مقیاس مورد نظر هیچگونه تفاوت آماری معنادار مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک لیاقت اجتماعی؛ ادراک لیاقت شناختی؛ دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین؛ دانش آموزان دیرآموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This study was designed to compare the perceptions of cognitive and social competences among three groups of first grade students in elementary schools. Each group included thirty-five students. The first group was low achiever students, the second group consisted slow learner students who were placed in special classes in mainstream schools, and finally the third group was a sample of normal students. In this study the Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children (Harter and Pike, 1984) was individually administered. This scale contains four separate subscales: cognitive competence, Physical competence, peer acceptance and maternal acceptance. In order to analysis the data the multivariate analysis of variance (MANDY A) was conducted. The results revealed that; a) the low achiever students significantly held lower perceived competence and social acceptance than the normal students, b) the low acheiver students in comparison with the slow learner students only in two subs cales of cognitive competence and peer acceptance received significantly lower perceived competence, c) comparing the total mean scores, no significant differences were found between the slow learner and low achiever students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
low achiever students., perception of cognitive competence, perception of social, slow learner students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,765 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,749 |