تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,366 |
ارتباط منبع کنترل وخودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 31، شماره 2 - شماره پیاپی 875، آذر 1380 اصل مقاله (674.5 K) | ||
نویسندگان | ||
اکبر سلیمان نژاد؛ مهرناز شهرآرای* | ||
چکیده | ||
دراین پژوهش‘رابطه منبع کنترل دانش آموزان(شامل گرایش های سه گانه درونی‘افراد قدرتمند‘وشانس)وخودتنظیمی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی(نمره درس شیمی و ریاضی)مورد بررسی قرار گرفته است.150 نفر از دانش آموزان پسر رشته ریاضی-فیزیک سال سوم دبیرستان شهر تهران به پرسشنامه منبع کنترل لونسون(IPC)(1972)وپرسشنامه خودتنظیمی زیمرمان ومارتینز-پونز(فرمSRLIS وRSSRL) (1986) پاسخ دادند. یافته های پژوهش نشان میدهد که در درس شیمی ‘به ترتیب اهمیت ‘منبع کنترل درونی و خودتنظیمی دانش آموز رابطه مثبت ومنبع کنترل در بعد شانس وافراد قدرتمند رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دانش آموز دارند.همچنین در درس ریاضی به ترتیب اهمیت ‘خودتنظیمی دانش آموز و منبع کنترل درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت ومنبع کنترل در بعد افراد قدرتمند وشانس رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دارند.بین خودتنظیمی دانش آموز با منبع کنترل درونی رابطه مثبت وبا منبع کنترل بیرونی شانس رابطه منفی وجود دارد .بین خودتنظیمی دانش آموز و منبع کنترل در بعد افراد قدرتمند رابطه معنی داری یافت نشد .همچنین رابطه ای بین خودتنظیمی دانش آموز از نظر دبیر با سایر متغیرها بدست نیامد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ خودتنظیمی؛ دانش آموزان؛ منبع کنترل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this syudy, the relationships between locus of control(internal, powerful others, and chance) and self-regulated learning (SRLIS, RSSRL) with academic achievement (chemisty-mathematics) were investigated. 150 ,male students in high school in the field of mathematics in Tehran responded to two questionnaires: 1 )Levenson's locus of control(internal, powerful others and chance (IPC) (l 972). 2)The self-regulated questionnaire struvtured by zimmerman and marthins-ponts(SRLIS, RSSRL) (l986). Findings showed a positive relationship between internal locus of control and academic acheivement. The relationship between powerful others and academic achivemem was negative. The relationship detween self-regulated Iearning(SRLIS) and academic achievement was positive. The relationship between self-regulared learning (SRLIS) and internal locus of control was positive. No relationship was found between self-regulation lealrning (RSSRL) and other variables. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic achievement., Locus of control, Self-Regulation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,912 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,237 |