تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,225 |
تعداد مقالات | 67,685 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,950,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,623,460 |
بررسی ابعاد نظری و عملی تعلیم و تربیت سؤال محور | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 0 - شماره پیاپی 882، فروردین 1374 اصل مقاله (359 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر محمود مهر محمدی* | ||
چکیده | ||
آیاهرگز اندیشیده ایم که تعریف انسان تحصیل کرده چیست؟ و تفاوت چنین انسانی با فردی به اصطلاح مکتب ندیده یا محروم از حضور در قلمرو نظام تعلیم و تربیت رسمی چیست و چه باید کرد؟ آیا به تناسب و همخوانی میان کارکرد مؤلفه های مختلف نظامهای تعلیم و تربیت با پاسخ به این سؤالها فکر کرده ایم؟ در مقاله حاضر نگارنده کوشیده است ضمن طرح پاسخ رایج و سنتی این پرسش‘به نقد آن پرداخته و پاسخ متفاوت و چه بسا متباینی را مطرح سازد. از پاسخ جدید تحت عنوان سؤال-محوری در تعلیم و تربیت یادگردیده وتلاش شده است ابعاد نظری و همچنین جنبه های عملی آن برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت تشریح شود.در بخش مباحث نظری مدلی نیز تحت عنوان مدل یادگیری پویا معرفی شده و مورد بحث قرار گرفته است. امید است این مقاله به سهم خود در ایجاد نگرشها و ذهنیتهایی که میتوانند زمینه ساز تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور باشند سودمندافتد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
How we ever Seriously thought about the definition of "educated person", how one must discriminate between an educated and uneducated indvidual, and how should education systams function in order to realize their desired ends? This article addresses these fundamental questions and by touching upon the traditional response given to this query, attempts to introduce a new perspective subsumed under the rubric of "Question-Oriented Education" which is, to a certain extent, contradictory to the traditional response. The writer has focused his attention on the explication of the theoretical dimension as well as the practical implications of this rather challenging outlook. "Dynamic Model of Learning", as the learning model compatible with the theoretical assumptions of question-oriented education, is also pressented and discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,023 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,549 |