![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,069 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,677,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,908,788 |
رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقای مستمر کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 883، آذر 1379 اصل مقاله (673.57 K) | ||
نویسندگان | ||
عباس بازرگان؛ جلیل فتح آبادی؛ بهرام عین الهی* | ||
چکیده | ||
در دو دهه اخیر اغلب کشورها برای ارتقای کیفیت آموزش عالی کوشش های ویژه ای به عمل آورده اند. در انجام این امر از رویکردهای ارزیابی(ارزشیابی)استفاده کرده اند. در میان رویکردهای گوناگون که برای این منظور وجود دارند‘ارزیابی درونی دارای ویژگی هایی است که میتواند برای ارتقای مستمر کیفیت به کار برده شود.در نظام آموزش عالی ایران در سال 1375 یک طرح ارزیابی درونی به طور آزمایشی در شش گروه آموزشی در سه دانشگاه علوم پزشکی به اجرا درآمد.براساس داده های حاصل از طرح یاد شده‘در این مقاله ابتدا چارچوب نظری ارزیابی درونی و سپس ضرورت استفاده از آن بیان میشود.پس از آن با تحلیل داده های حاصل از اجرای آزمایشی ارزیابی درونی‘رویکرد مناسب این نوع ارزیابی در دانشگاههای علوم پزشکی عرضه میشود.سرانجام چگونگی کاربرد آن در نظام آموزش عالی کشور مورد بحث قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پزشکی؛ آموزش عالی؛ ارزشیابی؛ کیفیت ارزیابی درونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
During the past two decades many countries have made special efforts to improve quality of higher education. In doing, they have applied evaluation approaches. Among these approaches, internal evaluation has such a characteristics that would lead to continuous quality improvement. In the Iranan higher education system a pilot internal evaluation project was conducted in six departments at three universities of medical sciences. On the basis of data from the pilot project, this article first reviews the theoritical framework of internal evaluation, then the need to conduct internal evaluation in higher education is discussed. Furthermore, based on the results of the pilot project, an appropriate appraach to internal evaluation in the universities of medical sciences is presented. Finally, the article concludes with an operational process to conduct internal evaluation in higher education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher Education, internal evaluation., medical education, Quality | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,355 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,299 |