تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,665 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,158 |
مقایسه هوش غیرکلامی دانش آموزان ناشنوا و شنوا در گروههای سنی شش‘نه و دوازده سال | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 883، آذر 1379 اصل مقاله (419.13 K) | ||
نویسندگان | ||
احمدبه پژوه؛ محمود صالحی* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه هوش غیرکلامی دانش آموزان پسرشنوا و ناشنوا (ناشنوای شدید و عمیق)مدارس استثنایی و عادی شهر اصفهان در گروههای سنی 6‘9 و 12سال انجام شد.برای انتخاب گروههای نمونه‘به طریق خوشه ای تصادفی‘60نفر دانش آموز ناشنوای عمیق‘60نفردانش آموز ناشنوای شدید و 60نفر دانش آموز شنوا (عادی)در گروههای سنی مذکور انتخاب شدند.در این مطالعه جهت سنجش هوش غیر کلامی دانش آموزان از مقیاس عملکرد بین المللی لیتر و آزمون نقاشی آدمک گودایناف استفاده شد.جهت تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه واز آزمون پی گیری شفه جهت مقایسه تفاوت میانگین ها استفاده شد ونتایج زیر به دست آمد:الف)در گروه سنی شش سال بین دانش آموزان شنوا و ناشنوای شدید و عمیق اگر چه در نمرات هوشی آنها تفاوتهای اندکی به نفع دانش آموزان شنوا مشاهده گردید ‘این تفاوت ها معنادار نبودند؛ب)در گروههای سنی نه و دوازده سال بین دانش آموزان شنوا با دانش آموزان ناشنوای شدید ونیز دانش آموزان شنوا با دانش آموزان ناشنوای عمیق به نفع دانش آموزان شنوا در هر دو آزمون تفاوتها معناداربودند؛ج) در دو گروه سنی نه سال و دوازده سال بین دو گروه دانش آموزان ناشنوای عمیق وناشنوای شدید تفاوت معناداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون نقاشی آدمک گودایناف؛ دانش آموزان ناشنوا؛ مقیاس عملکرد بین المللی لیتر؛ هوش غیرکلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was designed to compare non-verbal intelligence of hearing impaired and hearing students in three age groups of 6, 9 and 12 years old. All three groups of subjects were selected by cluster sampling method. Each group included 60 students. The Leiter International Performance Scale and the Goodenough Draw-a-man Test were administered in this study. For analysing the data One-way Analysis of Variance (ANOV A) and Scheffe post-hoc method were applied. The results revealed that: (a) in the group of six years old between hearing and non-hearing students there were no significant differences, (b) in the groups of nine and twelve years old, between both groups found significant differencces on two tests, (c) between severely hearing impaired and profoundly hearing imparied students were found no significant differences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Deaf Students, Goodenough Draw-a-man Test., Leiter International Performance, Non-verbal Intelligence | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,856 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,646 |