تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,099 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,949 |
بررسی عوامل آسیب زا درمدارس شهر تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 883، آذر 1379 اصل مقاله (671.37 K) | ||
نویسندگان | ||
زهرا بازرگان؛ محمدعلی گودرزی* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی تنوع و فراوانی آسیبهای وارده به فضا و تجهیزات مدارس و عوامل مؤثر بر آسیبهاست . گروه نمونه مشتمل بر 962 نفر دانش آموز دختر و پسر در مقاطع سه گانه تحصیلی و 354 نفر از اولیای مدارس است . ابزار جمع آوری اطلاعات عبارتنداز دو پرسشنامه رفتاری ویک فرم مشاهده فنی معماری.نتایج نشان میدهد که از نظر دانش آموزان عوامل فنی-معماری ‘ خصوصیات دانش آموزان و عوامل مربوط به مدرسه در آسیب رسانی به مدرسه مؤثرترند.بین میزان آسیب رسانی با مقاطع تحصیلی ارتباط معناداری وجوددارد به این صورت که با بالارفتن سن دانش آموزان وارتقای مقاطع تحصیلی میزان آسیب به فضا و تجهیزات هم افزایش می یابد.براساس این تحقیق عامل جنسیت نقشی در میزان آسیب رسانی به مدرسه ندارد.نتایج همچنین نشان میدهد که مدارس کمتر در مجاورت فضاهای فرهنگی یا فضای سبز واقع شده اند‘وضعیت نگهداری نیمی از مدارس درحد مطلوب نیست .در پایان با دسته بندی مهم ترین ضوابط و اصول معماری در طراحی‘ساخت‘تجهیز و نگهداری مدارس پیشنهاداتی برای ایجاد محیطی امن و مطلوب برای یادگیری ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب رسانی؛ پرخاشگری؛ معماری مدرسه؛ نگهداری مدرسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted to examine the kind and the frequency of damages done to school's building and equipment as well as effective factors influencing this phenomenon. The sample was selected among students of the primary, guidance and sceondary schools of Tehran. It was comprised of 962 students and 356 school personnel (Heads, depmty heads and Teachers). For the collection of data two questionnaires (student's and school's personnel) and an observational scale were used. The research finding shows that according to the student's view, the level of damages to the classroom's equipment is more obvious, while teachers report that dameges are more evident on classrooms's equipment, and its environment. The technical- architectural factors are seen by the students as more effective on school's damages than the behavioural factors. School personnel see family, architectural, student's and school factors as the elements causing damages to schools. Significant relationship is found between the level of damages and the age of the students', in higher level of schooling, damages are more frequent. The gender does not seem to have significant effect on the school's damages. The results on the architectural aspect shows that very few schools are Situated near cultural or green areas and the building of 1/3 of schools are not suitable as such . Findings also reveal that few school are kept in excellent conditions and that half of the school building neer repairing . The to school as seen by the students and school personnal.By classifying important architectural standards and principles for designing,constructing, equipping and maintaing schools, the authors suggest different solutions for a safe and favourable environment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aggression, school architecture, school maintenance., school vandalism | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,326 |