تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,555 |
تعداد مقالات | 70,730 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,662,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,856,432 |
فلسفه آموزش و پرورش از دیدگاه جان هنری نیومن | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 883، آذر 1379 اصل مقاله (553.51 K) | ||
نویسنده | ||
فاطمه زیبا کلام* | ||
چکیده | ||
در هرنظام آموزشی موفق مهم ترین مسئله انتخاب ارزشها‘اهداف وفلسفه ایی منسجم است . علت اهمیت این مسائل این است که هر نظام آموزشی به نوعی درصدد تربیت انسان آرمانی است وبدون نظام ارزشی وداشتن اهداف تربیت چنین انسانی ممکن نیست . انسان آرمانی محصول فلسفه تربیتی کمونیستی در جهت هدف کلی این فلسفه که جامعه بی طبقه است تربیت میشود و نیز ارزشها و ضدارزشهایش براساس همین مکتب واز طریق آموزش و پرورش در وی نهادینه میشود.لذا عدم شناخت فلسفه تربیتی حاکم ‘ به منزله نداشتن تصویر از انسانی است که مدعی پرورش او هستیم.عدم شناخت یا اساساً ندانستن اهمیت مکتب فلسفی که باید از آن پیروی شود‘باعث ازهم پاشیدگی و پریشانی کل نظام آموزشی از ابتدایی تا دانشگاهی میشود.لذا شناخت فیلسوفان آموزش و پرورش باید یکی از اصلی ترین کارهای متخصصان هر نظامی باشد.هدف این مقاله معرفی جان هنری نیومن بزرگترین فیلسوف مدافع لیبرالیسم آموزشی میباشد.دلیل انتخاب نیومن ومکتب مورد دفاع وی این است که انسان آرمانی وی انسانی است که از راه تعلیم وتربیت به هوشمندی و بصیرت‘روشن فکری و شکوفایی عقلی به نحوی دست می یابد که برای همیشه در وی ماندگاراست ودر حقیقت ملکه روح وی میشود.بررسی ونقد افکار این اندیشمند میتواند در راستای انتخاب ارزشها بسیار آموزنده و ارزنده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشی؛ جان هنری نیومن؛ فلسفه آموزش و پرورش؛ لیبرالیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important topics in education is the question of values and goals. Both these questions are philosaphical since they are related to the education of the ideal man that every school of thoughts aimes at producing. Regarding these facts, every system of education should consider its philosophy of education, since lack of such investigation results in anarchy in the whole system. Therefore considering the views of the philosophers of education can be of great help in finding out advantages and disadvantages of existing philosopy of education. The aim of this article is to give an introductory knowledge about J. H. Newman who is the most prominant advocate of Educational Liberalism. The reason for choosing him is that he claims that his Ideal man has gained a kind of insight and wisdom which will become a part of him or her for ever, as his second nature. Analyzing his ideas can help us in reconsidering our value systems and objectives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
educational liberalism, .H. Newman., philosophy of education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,541 |