تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,405 |
طراحی و ساخت تراورس های دولنگه و مقایسه تحلیلی آنها با تراورس های متعارف | ||
مجله منابع طبیعی ایران (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 9، دوره 55، شماره 3 - شماره پیاپی 884، مهر 1381 اصل مقاله (369.88 K) | ||
نویسندگان | ||
سهیلا ایزدیار؛ قنبر ابراهیمی؛ بهزاد اسدی* | ||
چکیده | ||
با هدف کاستن نیاز به گرده بینه های قطر بالا جهت تهیه تراورس های استاندارد (به مقطع 25× 15سانتی متر) و بهبود عمر مفید تراورس ها از طریق اشباع بهتر آنها، تراورس های دولنگه کنارهم و روی هم طراحی شدند. همچنین برای ارزیابی امکان ساخت آنها با تطبیق تئوری و عمل، در واحد تهیه و توزیع تراورس چوبی راه آهن کشور، تراورس های طراحی شده ساخته شدند. نیم تراورس های مورد نیاز این مطالعه از مازاد برش تراورس های استاندارد به ابعاد 15×5/12 سانتی متر و 25×5/7 سانتی متر تهیه شدند. به منظور مقایسه سرعت خشک شدن با تراورس های استحصالی همزمان، زیرسرپناه کارخانه دسته بندی و تا 24 درصد رطوبت خشک شدند. برای رسیدن به رطوبت قید شده 95 روز سپری گردید و سپس نیم تراورس ها با اتصال دهنده های مکانیکی به هم وصل شدند تا مقطع استاندارد تراورس را پیدا کنند (با احتساب رواداری مجاز). بیست نمونه تراورس دولنگه کنار هم برای تعیین مقدار تزریق و عمق نفوذ، نخست وزن شده، سپس با تراورس های استاندارد در یک دیگ اشباع شدند. بیست اصله تراورس های استاندارد نیز برای مقایسه قبلا از اشباع نشانه گذاری و وزن شدند. دو روز پس از انجام فرایند اشباع تراورس های دولنگه و متعارف نشانه گذاری شده مجددا توزین شدند. در تراورس های دولنگه از گونه راش 5/266، بلوط 100 و توام راش و بلوط 5/177 کیلوگرم بر مترمکعب محاسبه شد. مقدار تزریق در تراورس های استاندارد از گونه راش 5/206 و بلوط 15/86 کیلوگرم بر مترمکعب محاسبه گردید. نمونه های تهیه شده با مته سال سنج برای سنجش عمق نفوذ نشان داد که چوب تراورس های دولنگه به طور کامل اشباع شدند. بنابراین تخریب بیولوژیکی این دسته از تراورس ها زیر ریل به شرط مطلوب بودن مخلوط ماده حفاظتی، منتفی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تراورس چوبی عمر مفید؛ تراورس دولنگه؛ قطر گرده بینه؛ نیم تراورس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
With goal on reducing demand for large diameter logs to cut standard ties out of them and also improving life expectancy of ties through improved treatment, dowellaminated cross-ties were designed and for practicality evaluation were fabricated. Required half-ties for this study were cut from residues of beech & oak logs which were being cut to produce conventional ties in a saw-mill that manufactures ties only. Each half-tie had a cross-section of 12.5x 15 centimeters and a length of 2.6 meters. Totally, 48 half-ties were cut and stickered to dry in a shelter. Standard ties, cut simultaneously with half-ties, were also stickered in the vicinity to estimate their drying time and to evaluate degrading rate as well. After a 95-day period, moisture content (MC) of beech half-ties lowered down to 24% and that of oak to 35% while MC of standard ties was about 31 % on average. Twenty dowel-laminated cross-ties were fabricated (by bolting together), weighed and impregnated under conventional treating process in a cylender simultaneous with conventional ties. 15 beech and 5 oak standard ties were also weighed prior to treatment. After impregnation, both dowellaminated and standard ones were reweighed to calculate retention of preservative in them and an increament core taker samples were taken for penetration comparisons. In beech dowel-laminated ties retention was calculated to be 266.5, in oak 100 and combined beech oak 177.5 kg/m3. The increament core samples showed that half-ties were impregnated thoroughly, but in standard ties this was not deeper than 5 mm. This would indicate that dowel-laminated cross-ties should last in service longer than conventional wooden ties if their mechanical connections do not fail. This is because they are less susceptible to end split checks and split; thus, they-will not decay as fast as those containing untreated wood in their core part. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Beech ties, Boltedtie, Dowel, Half-tie, Laminated, penetration, retention | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 623 |