تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,033 |
ارتباط مکان کنترل مادر و فرزند با پیشرفت تحصیلی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 902، تیر 1378 اصل مقاله (561.29 K) | ||
نویسندگان | ||
گلرخ شلویری؛ مهرناز شهرآرای* | ||
چکیده | ||
دراین پژوهش‘رابطه مکان کنترل مادر(شامل گرایش های سه گانه درونی‘افراد قدرتمند وشانس)ومکان کنترل فرزند با پیشرفت تحصیلی(معدل کل)مورد بررسی قرار گرفت.چهارصد نفر از دانش آموزان پسر و دختر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران و چهارصد نفر مادران باسواد آنها به پرسشنامه مکان کنترل لونسون (IPC) ومقیاس مکان کنترل نوویکی-استریکلند پاسخ دادند.نتایج پژوهش نشان داد که در معدل کل دانش آموز‘به ترتیب اهمیت ‘عوامل مکان کنترل بیرونی دانش آموز‘مکان کنترل مادر با گرایش شانس ومکان کنترل مادر با گرایش درونی رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دارند.رابطه ای بین مکان کنترل بیرونی مادر با گرایش افراد قدرتمند و پیشرفت تحصیلی به دست نیامد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ مکان کنترل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the relationships between mother's locus of control (internal, powerful others, and chance), her child's locus of control (internal and external) with child's academic achievement (grade point average) were investigated. four-hundred male and female students in the fourth grade of elementary schools in Tehran and their literate mothers responded to Levenson's Internal, Powerful Others and Chance Orientation Scales (IPC) and Nowicki-Strickland Locus of Control Scale. Findings showed a negative relationship between students' locus of control and their academic achievement. The relationship between mothers' chance and internal orientation and academic achievement was negative. No relation was found between mothers' powerful other orientation and academic achievement. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,775 |