تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,187 |
روایی و پایایی مقیاس هسته کنترل نویکی-استریکلند کودکان در گروهی از دانش آموزان دوره ابتدایی وراهنمایی شهر شیراز | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 902، تیر 1378 اصل مقاله (616.73 K) | ||
نویسنده | ||
محمدخیّر* | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی وپایایی مقیاس هسته کنترل نویکی-استریکلند کودکان در گروهی از دانش اموزان دوره ابتدایی وراهنمایی شهر شیراز بود.بدین منظور 2461(1260 پسرو1201دختر)دانش آموز از کلاس های سوم ابتدایی تا سوم راهنمایی مدارس شهر شیراز در سال تحصیلی76-75 از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند.پس از گردآوری اطلاعات از گروه نمونه پاسخ های آزمودنی ها به مقیاس هسته کنترل ابتدا مورد تحلیل گویه قرار گرفت و گویه هایی که میانگین پاسخ آنها بین 30/0 تا70/0 بود انتخاب شدند.بدین ترتیب 15گویه از40گویه مقیاس حذف شدند.روی 25 گویه باقیمانده تحلیل عوامل صورت گرفت.نتیجه تحلیل عوامل حاصل از25 گویه با نتیجه تحلیل عوامل حاصل از 40گویه مقیاس اصلی همخوانی داشت .سپس جهت روایی بیرونی مقیاس از متغیرهایی نظیر شغل پدر‘تحصیلات والدین واندازه خانواده استفاده شد.نمره هسته کنترل مقیاس25 گویه ای با متغیرهای پیش گفته همبستگی معناداری داشت . همچنین تغییر نمره مقیاس هسته کنترل در کلاس های متفاوت با توجه به جنس آزمودنی ها مورد بررسی قرار گرفت که حاکی از روایی مقیاس بود.پایایی مقیاس با استفاده از روش بازآزمایی وآلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که حاکی از پایایی نسبتاً خوب مقیاس بود. | ||
کلیدواژهها | ||
استریکلند؛ هسته کنترل‘نویکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present resean:h was to study the validity and the reliability of children Nowiki-Strickland locus of control scale among a group of primary school and Junior high-school students in Shiraz. For this purpose 1461 (1260 boys and 1201 girls) students in year 3 throught year 8 were selected by stratified random sampling. After data gathering, the answers of the students to the items of the locus of control scale were analysed by item analysis. Through this analysis the items that means were between 0.30 to 0.70 were selected for further analysis. After item analysis, 15 items were eliminated and 25 items were remained in the scale. Factor analysis was applied to these 25 items. The results of this factor analysis were comparable to the original factor analysis reported by Nowiki and Strickland. In order to determine the external validity, the scores of the 25-items scale were correlated to other variables such as academic achievement, father's occupation, parental education and family size. All of these correlations were statistically significant. Also, th(: means of the loues of control in different classes regarding their sex were compared. The results showed that the means were statistically significant and supported the external validity of the scale. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,989 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 931 |