تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,210 |
تعداد مقالات | 67,467 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,016,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 88,744,282 |
از خود – ارزیابی تا اعتبارسنجی برای بهبود کیفیت آموزش عالی: روندهای اخیر در ایران ورؤوس یک الگو | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، 1-4، شماره 0 - شماره پیاپی 904، فروردین 1377 اصل مقاله (466.11 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر عباس بازرگان؛ Abbas Bazargan* | ||
چکیده | ||
هرچند از مراکز آموزش عالی انتظارمیرود ‘ پاسخگویی خود را نسبت به محیط اطراف بیشتر کرده و به جهان شمولی اقتصاد واکنش بیشتری نشان دهند؛اما این مراکز خود با مسایل متعددی روبه رو هستند.به منظور مقابله با این مسائل ‘ باید کوشش مستمری برای بهبود کیفیت در آموزش عالی به عمل آید. با توجه به موارد یادشده‘این مقاله ابتدا به مسایل نظام های آموزش عالی اشاره میکند. سپس مفهوم خود- ارزیابی را به عنوان وسیله ای برای بهبود کیفیت آموزش عالی معرفی مینماید.پس از توصیف فرآیند و پیامدهای حاصل از اجرای آزمایشی یک طرح ارزیابی درونی(خود-ارزیابی)در دانشگاههای علوم پزشکی ایران ‘ مقاله به تحلیل هدفهایی که به وسیله این طرح تحقق یافته است میپردازد.این هدفها ‘علاوه بر جنبه های دیگر ‘شامل موارد زیر است:الف)ارتقای حس اعتماد وهمکاری اعضای هیأت علمی از طریق افزایش دانش ودرک آنان؛ب)بهبود تدریس‘پژوهش وعرضه خدمات تخصصی؛پ)تسهیل مقایسه های بین – دانشگاهی.براساس تجربه های حاصل از اجرای آزمایشی طرح یاد شده‘یک الگوی اعتبارسنجی عرضه شده است . در این الگو ارزیابی درونی نقش اساسی را در بهبود کیفیت مستمر آموزش عالی ایفا میکند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Although, tertiary institutions are expected to be more responsive to the realities of their environments and economic globalization, they are facing numerous problems themselves. To face these problems and meet the expectations, there should be continuous efforts toward quality improvement. This article first, enumerates major problems of higer education systems. Then, introduces the concept of self - evaluation, as a tool for improving higher education quality.After describing the process and outcomes of a pilot self - evaluation project(SEP) at medical universities in Iran, the article analyzes the objectives achieved by the SEP. These includes, among others:i( promotion of trust and \:ooperation through increased knowledge and understanding among faculty members,ii) improvement of teaching, research and rendering of professional services, iii) facilitating inter - university analysis. Based on the experiences gained in the pilot SEP, an accreditation model, in which self - evaluation plays the major role in quality improvement, is presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,501 |